Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Hoppas på lite råd inför stundande dragkroksintallation på min V70 -14! Har kollat på paketkit med dragkrokar från näthandeln med så kallade "påhängskit" för elen, har dock landat i att jag vill köra med originaldelar så långt som möjligt och förhoppningsvis slippa problem framgent med konstiga felkoder etc. Bilen är utan nivåreglering och har PDC fram/bak.

- Dragkrok, fast (VO 31359718) (2385:- Bilia)
- Kablage (VO 31414859) (859:- Bilia)
- Trailermodul (VO 31407107) (1161:- Bilia)

Nu till mina funderingar:
- Först och främst -> Kommentarer på att använda orifinaldelar istället för "påhängskit" (tänker främst på elen)? Erfarenheter?
- Väljer det höga draget då jag ej har nivåreglering. Rätt/Fel?
- Bilia rekommenderar en skarvhylsa för att reparera skarvning av avgassystem vid montering. Antar att detta enbart gäller om man har dubbla utblås?
- Är trailermodulen led kompatibel eller behöver jag ett annat artikelnummer då?
- Då jag har PDC bak har jag hört många klaga på att det blir störningar med kombinationen PDC/fast drag, ligger det någon sanning i detta? Kan det vara så att man behöver juster några sensorer om det skulle störa?

Vore mycket tacksam om någon kunde kommentera på detta!
Först och främst -> Kommentarer på att använda orifinaldelar istället för "påhängskit" (tänker främst på elen)? Erfarenheter? Kör bara orginalel.
- Väljer det höga draget då jag ej har nivåreglering. Rätt/Fel? Inte helt säker men det är ju bara ange ditt regnummer på Volvo tar dom fram rätt.
- Bilia rekommenderar en skarvhylsa för att reparera skarvning av avgassystem vid montering. Antar att detta enbart gäller om man har dubbla utblås? Ja, men det går att fixa även på dessa utan att kapa systemet.
- Är trailermodulen led kompatibel eller behöver jag ett annat artikelnummer då? Ja.
- Då jag har PDC bak har jag hört många klaga på att det blir störningar med kombinationen PDC/fast drag, ligger det någon sanning i detta? Kan det vara så att man behöver juster några sensorer om det skulle störa? Har aldrig haft problem med det.
Jag har avtagbart drag (kör ju inte med släp jämt, så varför ska kulan vara där jämt när det inte är nödvändigt?), men även de få gånger då kulan sitter monterad men något släp inte är kopplat har parkeringssensorerna fungerat som det är tänkt. Så snart släpet elansluts stängs de av där bak.
Jag har en XC70 -12 med fast drag. Jag har aldrig haft problem med PDC. Jag har ett orginaldrag, och jag har aldrig hört talas om någon som haft problem med PDC och originalgrejor på Volvo -- vare sig fast eller löstagbara drag.

De som har "universal" el, icke orginal har dock ofta problem -- i alla fall så fort ett släp kopplas på...
Tack för snabba svar!

Har kollat in monteringsanvisningarna och det enda frågetecknet som kvarstår är väl om man lyckas göra detta utan att kapa avgassystemet (vilket vore skönt av flera anledningar...). Fick också pris hos verkstad att få detta gjort och det skulle sluta på nästan 9000:- så med detta räknar jag med att komma undan med runt hälften, om jag inte glömt någon vital del i detta? Tror inte att själva inprogrammeringen kan vara så dyr? (Har bokat hos verkstan redan...)

Använder mig av den insruktionerna härifrån: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
ronpe skrev:Tack för snabba svar!

Har kollat in monteringsanvisningarna och det enda frågetecknet som kvarstår är väl om man lyckas göra detta utan att kapa avgassystemet
Det går alldeles utmärkt, jag gjorde det själv på min med dubbla dämpare. Det är trångt, men det går. :mrgreen:
apersson850 skrev:Jag har avtagbart drag (kör ju inte med släp jämt, så varför ska kulan vara där jämt när det inte är nödvändigt?), men även de få gånger då kulan sitter monterad men något släp inte är kopplat har parkeringssensorerna fungerat som det är tänkt. Så snart släpet elansluts stängs de av där bak.
Gäller detta bara med att sensorerna stängs av om man har en 13-polig kontakt tillkopplad?
Har en V70 -16 med fast drag och när jag har släpet med 7-polig kontakt tillkopplad via adaptern (original) piper det när man backar...
Har inte kört något släp med 13-polig kontakt bakom bilen ännu och draget har Volvo monterat innan leverans av bilen.

Tillbaka till en av TS funderingar, har inte haft något problem med sensorerna bak med mitt fasta drag.
Har fast drag (Volvo original), har enbart dragit släp med 7-polig kontakt (använder Volvos adapter) så här långt.
Har aldrig haft bekymmer med PDC. Den stängs av automatiskt när släpvagnskontakten kopplas in.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]