Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalix76
Hej
Har en v70 2.0F -09
Denna har gått ca 10.700 mil
Har haft den i ca 2 år och haft serviceavtal under denna tid. Jag upptäckte första vintern att den var trög att få i tvåans växel men på sommaren var det inget problem. Även denna vinter var den trög sa detta vid servicen och han hade ner och smorde vajrarna och sa att det såg bra ut, jag märkte ingen skillnad.
Denna sommaren så har det inte blivit bättre utan det går trögt särskilt när bilen har stått ett tag. Har läst på forumet att en del haft dämpelementet i motorrummet eller kabelelement som skavt. Jag lämnade in bilen på felsökning och dem kom fram till att motorvärmarkabeln låg på vajrarna jag trodde inte detta skulle hjälpa vilket det det inte heller gjorde. Lämnade in bilen igen och gjorde då ett oljebyte i växellådan men detta har inte heller hjälpt.
Servicekillen säger att allt ser och känns bra. Jag tycker som sagt att när bilen stått ett tag att tvåans växel är trög.
Nästa steg är att plocka ner lådan men det är inte säkert dem hittar något fel och då gäller inte garantin och detta arbeta kostar 7000:-
Vad ska man göra ?
Vad kan det vara ?
av Cox
Det är troligtvis shiftgafflarna i lådan som behöver bytas, hade en Mondeo tidigare som hade samma symtom. Det sitter ju samma motor och låda i din bil
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]