Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcus_ec
Hej

Har en V70 2,5FT R-Design årsmodell 11. Chippade den i fredags, och resultatet är nu en bil som tappar kraften 2-4000 rpm vid full gas. Märks mest på växel 2 och 3. Kan ladda max och sen tappar den plötsligt och senare ladda fullt igen. Märks ganska tydligt...

Var hos en kompis och fick felkoden P061A68 och texten -->
Intern styrenhet vridmomentprestanda
Beräkningsfel
Intermittent

Avläst via Autocom.

Testat både bensin och etanol samma fel.
Testat radera koderna, men det återkommer.

Har mailat chipparen med felkoderna, men vill ändå kolla här också. Någon som kan tyda felkoden eller har någon erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
av reo91
marcus_ec skrev:Hej

Har en V70 2,5FT R-Design årsmodell 11. Chippade den i fredags, och resultatet är nu en bil som tappar kraften 2-4000 rpm vid full gas. Märks mest på växel 2 och 3. Kan ladda max och sen tappar den plötsligt och senare ladda fullt igen. Märks ganska tydligt...

Var hos en kompis och fick felkoden P061A68 och texten -->
Intern styrenhet vridmomentprestanda
Beräkningsfel
Intermittent

Avläst via Autocom.

Testat både bensin och etanol samma fel.
Testat radera koderna, men det återkommer.

Har mailat chipparen med felkoderna, men vill ändå kolla här också. Någon som kan tyda felkoden eller har någon erfarenhet av detta?
Var har du trimmat den?
Mjukvara?
Testade på min för ett tag sedan men det är så att där gick min bil in i LIMP HOME varje gång jag kom över 3000 RPM, och att motorn hackade vid acceleration.
Har läst om fler som haft detta problem hos bl.a BSR och andra små företag.
Lösningen hette Autotech Motor i Trollhättan! :)
av marcus_ec
Hej

Det är mjukvara. Vill inte skriva ut något firma förrän företaget svarar och hur det kommer hanteras.

Du skriver LIMP HOME, jag får inte upp någon lampa eller felmeddelande över huvud taget. Ser enbart fel när vi kör via OBD. Kör man vanlig "fru" körning går den som den skall.

Det är när den skal börja suga in luft på max som den tappar kraft, sen kan de komma igång igen och sen tappa igen. Märks som sagt mest mellan 2-4000
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Där sitter en vridmoments spärr i dessa styrboxar . Om man chipar och firman inte vet vad den gör så sitter denna spärren kvar och då gör bilen så tyvärr . Så din nya mjukvara som har felet .

Man hamnar inte alltid i limp . Men det är vridspärren som stoppar din bil. Du kan köra som en mes då går den . Gasar du på så hoppar spärren in och tappar all kraft . Man kommer knappt över en kant med bilen för all kraft försvinner .

Var bor du?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Mikesh89
marcus_ec skrev:Vallåkra

Okej då hade jag inte oroat mig bara o maila :) dom vet vad dom gör så det ordnar dom :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av marcus_ec
För att avsluta min tråd med ett svar.

Var idag på återbesök hos http://www.gdmperformance.se/ med bilen. Vi laddade in ny programvara, testade igen men samma fel. Provade åter igen och på 3:e satt den rätt. Väldigt underligt att man har sådant strul med dessa modeller, han påstod att han optimerat många av 2,5ft. Tycker man borde föra någon data på vilken programvara som skall vara till årsmodell och modell?

Hur som helst slutade det lyckligt och jag har nu tryck och vrid i hela registret.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]