Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur vet man vilka kontrollpunkter & vad som görs när man servar sin volvo v70?

I serviceboken står det bara basservice, underhållsservice, anpassad basservice & anmärkningar.
Längst fram i serviceboken sitter det förbockat 3000 mil / 12 månader ( det som inträffar först ) Att min bil har de service intervallerna.

Min v70 2013 D4 är fd leasingbil som nu gått 4800 mil.

När man ringer till Volvo får man veta att de är ett x antal kontrollpunkter som kontrolleras & görs.
Ingen som har en lista på vad som görs vid basservice / underhållsservice osv?
På min tidigare VAG bil så fanns det papper att få utskrivet på exakt vad som kontrolleras vid vilka mil osv.

Vore ju kul veta vad som tidigare är gjort & bytt på bilen.
Har nu precis bytt olja,filter, kupefilter & luftfilter så man vet det är gjort iaf.
När kollas t.ex oljenivån i växellådan? ( Har en 6 vxl manuell )

De är alltså det jag efterlyser. Står inget i instruktionsboken / serviceboken om detta.
Förutom att kamremmen ska bytas vid 18000 mil eller 10 år.

Hur gör ni andra med era volvo bilar, kör dit bilen direkt servicelampan lyser, betalar ex antal tusen för att få en stämpel i serviceboken men ni har ingen egentligen aning om vad som är gjort & kontrollerat?

Är det bara jag som är väldigt noga av mig och vill veta vad som är tidigare gjort, kontrollerat & vad man väl betalar för när man lämnar ni bilen på service? ?:-/
Ibland får man serviceprotokollet med övriga papper. Det har jag fått ett par gånger. Det senaste är en utskrift från VIDA (tror jag?) och där finns ett flertal körsträckor med. Upp t.o.m 20 000 mil. Någon här som har tillgång till VIDA kanske kan hjälpa dig? Eller så ber du på verkstaden om att få behålla protokollet nästa gång du är på service.
Nicke83 skrev:Hur gör ni andra med era volvo bilar, kör dit bilen direkt servicelampan lyser, betalar ex antal tusen för att få en stämpel i serviceboken men ni har ingen egentligen aning om vad som är gjort & kontrollerat?
Man brukar få serviceprotokoll när bilen lämnas in för service. Där framgår vad som gjorts och bör göras. Vill du veta detta tidigare pratar du med närmsta Volvohandlare och ber dem skriva ut protokollet. Finns i VIDA. OBS att det det finns rätt många olika varianter av serviceprotokoll beroende på exakt vilken modell, modellvariant och årsmodell vi talar om. Det är nog ett av skälen till att protokollen är lite svårtillgängliga. Om vi började posta dem här, till exempel, skulle det bli ett bra nog stort antal.

Om jag åker till Volvo och ber dem göra servicen eller inte beror på vilken bil det handlar om och vad det är som skall göras. Min V70 -02 var fem och ett halvt år och hade gått 16000 mil när jag köpte den. På den har jag gjort nästan all rutinservice själv men förstås följt protokollet. Det enda jag lämnat bort är kontroll/rengöring av vevhusventilation (skall göras första gången vid 16000 och därefter var 8000:e mil). Byte av kamrem/multirem/spännrulle har inte varit aktuellt än eftersom detta var nybytt när jag köpte bilen men det skulle jag också överlåta åt verkstad.

Min V70 -15 räknar jag däremot att låta Volvo serva så länge jag har maskinskadeförsäkring kvar på den.
Nicke83 skrev:Är det bara jag som är väldigt noga av mig och vill veta vad som är tidigare gjort, kontrollerat & vad man väl betalar för när man lämnar ni bilen på service? ?:-/
Nej. Även jag vill ha full koll på detta.
Du får ett protokoll efter service .
Du kan också be i receptionen och få utskrivet alla tidigare protokoll om den är servad på bilia . Jag köpte min bil i Sthlm . Full servad på bilia där . Bor i Lund . Fick från Lund utskrivet alla tidigare service protokoll för jag ville se om där va några anm osv :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]