Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dynaudio
Skal bytte olje på bakakselen på min 08-XC70. Har derfor noen spørsmål.
1. Må denne oljen suges ut, eller er det dreneringsplugg?
2. Hvor mye olje skal det fylles på?
Användarvisningsbild
av apersson850
Varför i bakaxeln? Att man byter olja i lamellkopplingen (Haldex), det är ju helt rimligt, men varför i bakaxeln?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Purister och bilkonesörer anser att de mycket höga kuggtrycket med tiden skjuvar sönder oljemolekylerna och ett oljebyte kan vara på sin plats.

Jag är tveksam då bakaxel inte gör någon större arbetsinsats på en XC70
Användarvisningsbild
av MartinS
Byte är kanske inte helt nödvändigt, men att kolla nivån är det!

Det finns ingen dräneringsplugg, man suger ur oljan och sedan fyller man till det rinner ut, sedan suger man ut 5cl.
Användarvisningsbild
av apersson850
Aha, där ser man. Jag har inte bytt i min bil. Inte i någon bil, tror jag, bortsett från bytet efter 200 mil som man gjorde på nya Volvo 740 en gång i tiden. Efter det infördes ett filter i 700/900 i bakaxeln, och sedan ansåg man att det inte skulle behövas. Då var de ändå bakhjulsdrivna.

Däremot har jag bytt i min lamellkoppling, Haldexenheten alltså, i min XC70. Där fanns en del gegga i filtret efter 18000 mil, så det var nog mer motiverat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Byte är kanske inte helt nödvändigt, men att kolla nivån är det!
JA det är ju inte helt ovanligt med bakaxelras på V70/XC70 pga för låg oljenivå.
av Schmoyoho
Jag bytte olja i min haldex vid ca 10000 mil och oljan jag fick ut såg inte mycket mörkare ut än den nya jag hällde i. Har en komplett historik från volvo och verkar inte vara bytt enligt dem. Inget fel på drivningen heller, att oljan legat stilla i 10000 mil. Filtret såg lite mörkt ut men ingen gegga eller något, inget jämfört med vad man sett i olika trådar.

Angående byte i bakaxel, har ni gjort nivåkontrollen själv? Hur mätte ni mängden ni drog ut? Samt vad ska man köpa för någon oljesug/pump? Hade en från biltema när jag bytte i haldexen och den höll bara halvvägs. Fick dra ut 40 ml från nivåpluggens höjd genom att slanga ut x antal meter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Schmoyoho skrev: Samt vad ska man köpa för någon oljesug/pump? Hade en från biltema när jag bytte i haldexen och den höll bara halvvägs. Fick dra ut 40 ml från nivåpluggens höjd genom att slanga ut x antal meter.
Jag har en sådan här... verkar mycket hållbar.

http://www.mekster.se/oljebytarpump.htm ... adtraction

Bild

För detaljmätning använder jag en sådan här

Bild
Användarvisningsbild
av sthlm
Ingen som sitter på serviceschema för taxi?
Där bör man kunna se vad som Volvo anser behövs göras för att dom skall stå för garantierna.
Dom vill inte byta min olja i automatlådan men på taxi är det ett krav från Volvo för att deras garanti skall gälla.
Det kan nog finnas fler punkter på listan som gäller Taxi som man kan ha nytta utav.

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]