Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av alexgreis
Hej.

Jag har kikat lite på en Volvo V70 II 2,5t -08 med strax över 13000 på mätaren. Bilen ska vara nyservad enligt uppgifter, vet dock inte vad den servicen innebär. Bilen är på bild i bra skick och har en hel del utrustning, allt jag behöver.
Vad behöver jag veta om denna bilmodell rent tekniskt?
Kamrem- och drivremstatus framgår inte i annons, när ska dessa bytas på denna volvomodell? Borde de har varit bytta nyligen och när ska de bytas nästa gång?

Mata på mig med info av värde för denna modell så jag kan göra en rättvis frågeställning till säljare och bedömning av bilen i fråga.

Tack på förhand!

/Alex
Användarvisningsbild
av Bosse78
På kamremsbyte är det 18 000mil eller 10år som gäller.
av alexgreis
Bosse78 skrev:På kamremsbyte är det 18 000mil eller 10år som gäller.
Tack för de, många år kvar med mina årliga körsträckor med andra ord, eller 2018.
Senast redigerad av 1 alexgreis, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Njaaa. Det är antingen körsträcka eller tid som är parametrar i detta fallet. Det som inträffar först, 10 år eller 18 000 mil. Alltså om 1 och ½ år blir det dags.
av alexgreis
Rådlös skrev:Njaaa. Det är antingen körsträcka eller tid som är parametrar i detta fallet. Det som inträffar först, 10 år eller 18 000 mil. Alltså om 1 och ½ år blir det dags.
Kom på det, så jag korrigerade mitt påstående.
av Yaniz
1) AC:n brukar läcka vid den åldern (svårt att kolla eftersom säljaren toppar köldmedium inför försäljningen). Åtgärd av AC är alltid dyrt.

2) Bussning främre bärarm bak är garanterat slut vid de milen. Se trådar som behandlar detta i detta forum. Byte går på ca: 4-6 000 kr. Specialverktyg krävs.

3*) Är inte ovanligt att membranet i oljefilterhuset brister någon gång runt ca: 10 000 - 15 000 mil med ett visslande/tjutande ljud som följd
Upphör så fort du lyfter oljestickan eller oljepåfyllningslocket. Volvo säljer endast komplett (uppgraderat och bättre?) oljefilterhus för ca: 2 500 kr. Arbete för ca: 4 000 kr tillkommer. Membranet går ej att köpa i EU. Dock finns det en tysk leverantör som säljer detta membran separat MEN som sagt inte inom EU. Själv beställde jag nämnda membran från Ryssland för ca: 300 kr med REK post.

4) Finns ett antal tidiga V70II med läckande styrväxel. Dyrt!

*Skulle någon vilja ha en utförlig beskrivning på byte av membran är det bara att skicka ett meddelande.
av Yaniz
alexgreis skrev:Hej.

Mata på mig med info av värde för denna modell så jag kan göra en rättvis frågeställning till säljare och bedömning av bilen i fråga.

/Alex
Jag kanske bör tillägga att motorn är helt underbar. Har haft tyskar i form av Daimler, Audi och BMW och tycker Volvos 2.5T är en skön och vass motor. Visst finns det vassare motorer i nämnda tyska märken men då pratar vi om ett annat segment.
av Schmoyoho
1) Inte toppar väl seriösa ÅF med köldmedel, eller är de så fula?

2) Garanterat är väl en överdrift men risken finns förstås. Eftersom problemet är att bussningarnas fästen rostar och följaktligen separerar från gummit beror det mycket på var bilen har gått. 18-20000 mil var vanligare enligt den verkstaden som bytte bussningarna på min bil vid 9000 mil och som tyckte det var väldigt tidigt.

4) Har aldrig hört talas om det, är det något stort problem, alltså stort till utbredningen sett? jag
Användarvisningsbild
av Steffe3
Finns väl alltid "måndagsex", men min AC har funkat fint sen köp 2014, även om jag överväger att göra en service/koll, bara för att. Dock finns inte Vianor i närheten med sitt bra pris på 990kr eller så :p

Bytte bussningarna vid förra servicen, strax innan 19000 mil. Så även det kan variera, antagligen beroende på vart den gått, tidigare hade tydligen inget direkt skydd, medans nyare är uppgraderade med någon form av plastskydd eller så.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]