Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euroman
Hej,

Går i planer på att byta ut min V50 till en V70II.

Går i tankarna om man skulle ha Bensin eller Diesel.

Det jag funderar mest på är vilka modeller behöver man byta partikelfilter på och vilka inte? (verkar sjukt dyrt att byta) Planen är att ha en ifrån 10 och uppåt. De jag kollat på är D3, 2,4D(175hk) och D5 modellerna.

Bilen jag har nu är en V50 T5 FWD Manuell, så om jag går för bensin får det bli 2.5FT motorn då man har bra koll på den men känns som att dieseln är ett roligare val i förbrukningen.

Tack på förhand!

Mvh
Martin
av Niclas
StefanN skrev:Hur mycket kör du då? Bränsleförbrukning är ju en ganska liten kostnad i det hela. Köpa en motor som man tycker om är ju bra mycket viktigare i min värld.
Visst är det en liten kostnad, förbrukningen(oftast). Jag gick från en 2,5FT till en D4 och jag värderar inte förbrukning på kostnaden utan jag tankar hellre efter 100mil än 40mil(FT:n). Det är den stora vinningen jag ser med lägre förbrukning.
En FT med Polestar tycker jag är en otroligt skön och "lättkörd" bil. Hade tagit den över de 5-cylindriga dieslar, framförallt om du kommer från en T5. Antar du vill ha lite kraft i motorn då :D
av euroman
Kör inte alls mycket nu (har 2 bilar, sandero som andra bil) men till hösten blir det en liten i familjen så kanske blir mer då! :)

Jo kommer nog bli stor skillnad om man går till diesel, Kör ju autotech steg2, atm magnetventil halvsats och elevate luftröret till original luftburken på V50n.

Jo det står mellan 5 cylindrig diesel eller en 2.5FT motor. Dock är det ju sjukt mycket billigare skatt på en FT motor och dem är även mycket billigare i inköp med.

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av börne
Sa inte att bensin är billigare, men det är betydligt roligare med en rejäl bensinare, T4 är ju en 1,6L vilket jag aldrig själv skulle köpa. Motorvolym som orkar dra från lågt varv & upp till höga varv är trevligt om man som jag inte bryr sig om bränslekostnaden. Skulle själv vilja gå upp till en T6 men bilen fungerar så bra så har ingen lust att byta bort den just nu :D Alla jagar ju låg förbrukning så man blir trött, är inte folk intresserade av att köra bil längre utan det ska bara snackas om att min bil drar si & så... Tråkigt!!!
av valln
Nog går det att köra en 2.5T hyffsat billigt och inspirerat.
Med en gammal dieselfemma blir man ju knäpp av dieselknattret, fast då kör man också försiktigare och billigare...
av andersuw
börne skrev:Alla jagar ju låg förbrukning så man blir trött, är inte folk intresserade av att köra bil längre utan det ska bara snackas om att min bil drar si & så... Tråkigt!!!
Varför låta det ena utesluta det andra. Dessbättre råder ju numera en situation där dessa båda ting (intresse för bilkörning och låg förbrukning) är utomordentligt väl förenliga. Det råder ju ingen direkt brist på rätt kraftfulla men ändå snåla dieslar. :D
av Leafs
andersuw skrev:
börne skrev:Alla jagar ju låg förbrukning så man blir trött, är inte folk intresserade av att köra bil längre utan det ska bara snackas om att min bil drar si & så... Tråkigt!!!
Varför låta det ena utesluta det andra. Dessbättre råder ju numera en situation där dessa båda ting (intresse för bilkörning och låg förbrukning) är utomordentligt väl förenliga. Det råder ju ingen direkt brist på rätt kraftfulla men ändå snåla dieslar. :D
Bränsleförbrukning och skatt är ju inte det enda som skiljer t.ex.en D2 och en T6. Det klart viktigaste borde ju vara inköpspriset, men det verkar de flesta strunta i när man debatterar. :roll: Ska man ha en T6 för samma inköpspris som en D2 så får man nog ta en T6 som är 2-3 år äldre och har gått avsevärt mycket längre.

Även D2 vs D5 samma MY skiljer MASSOR i inköpspris

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]