- tor 19 maj 2016, 20:27
Upptäckte idag att S/S-systemet i min V70 D4 -15 (VEA, automat) inte funkar riktigt som det skall. Enligt manualen skall bilen inte göra ett förnyat autostopp om man inte kommit över 8 km/h sedan det förra. Men min gör inte så. Om jag bara lättar tillräckligt på bromsen för att motorn skall starta och sedan trycker ner den igen autostoppar motorn på nytt trots att jag knappast rört mig ur fläcken och inte varit i närheten av 8 km/h. Detta är förstås irriterande i vissa situationer där man behöver krypa fram och ibland tillfälligt stoppa helt, t.ex. vid vissa parkeringsmanövrar eller vid köbildning.
Märkte också vid några tillfällen att bilen autostoppade väldigt tidigt, vid en hastighet av runt 10 km/h. Det skall den kunna göra i ECO-läget men inte i normalläget vilket var vad jag använde.
Har förstås provat att stänga av tändningen och starta om bilen och gjort detta flera gånger. Men ingen förändring. Har också läst felkoder men där finns inget som kan kasta ljus över detta.
Någon som varit med om något liknande och vet vad det kan handla om?
Märkte också vid några tillfällen att bilen autostoppade väldigt tidigt, vid en hastighet av runt 10 km/h. Det skall den kunna göra i ECO-läget men inte i normalläget vilket var vad jag använde.
Har förstås provat att stänga av tändningen och starta om bilen och gjort detta flera gånger. Men ingen förändring. Har också läst felkoder men där finns inget som kan kasta ljus över detta.
Någon som varit med om något liknande och vet vad det kan handla om?
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By Xc90Polestar