Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Har fått något trist knarr i min bil. Till skillnad från de knarr jag hört mycket om här så är det inte inne i bilen utan utifrån.

Knarret uppstår när man lägger i D på växelväljaren och när man rullar iväg från stillastående. Inget läte om jag varvar i neutral, om man kan utesluta motorns upphängning då. Har uteslutit bromsarna då ljudet uppstår oavsett om jag trycker bromsen i botten eller om jag bara trycker lite lagom. Dessutom uppstår lätet också vid ivägkörning vilket talar mot bromsarna. Knarrade inget när jag backade vad jag minns, eller åtminstone inte lika mycket.

Ska serva bilen om två veckor ungefär så jag tänkte be de kolla på det då, men som vanligt skadar det väl inte om man kan felsöka lite själv och utesluta lite grejer eller rentav hitta ursprunget.
av rid54
Hela drivpaketet påverkas ju av vridmomentet när du lägger i växeln eller drar iväg, så det kommer att röra sig lite. Nån upphängningspunkt eller nåt som påverkas av denna rörelse kan nog vara inblandat. Drivpaketet påverkas ju inte när du varvar i N eller när du bromsar.
Jag har något liknande på min 2013 S80 3.2,men bara när jag går från P till D men bara efter jag börjar rulla framåt. Har alltid varit så. Det är som ett litet "klink" som även känns i bromspedalen. Jag vet inte om det är någon spärr som hindrar belastning på växellådan tills att det är dags att köra eller något. Inte för at hi-jacka, men jag tänkte att kanske det är samma sak vi upplever.
Jag tror inte vi upplever samma sak, joakim6945. Om jag växlar fram och tillbaka D-N-D-N så uppstår knarret varje gång jag lägger in Drive och dessutom knarrar det när jag kör iväg.

rid54: Vet inte om jag tänker galet men växellådan borde ju vridas med motorn när den vrids när jag varvar? Eller vad ändras i den vägen när det är mothåll på växellådan dvs har lagt i Drive? Någonting får mig att tänka växellådans upphängning iallafall, vet inte om jag läst något någonstans...

Edit: Det är ett nytt läte också, jag kan inte minnas att jag någonsin hört det förut.
Nä, absolut inget sånt. Det är bara när jag växlar till D (inte R vad jag minns) och när jag släpper bromsen och börjar gasa. Efter det kan jag inte minnas det lät något. Ska ha bilen ikväll, ska kolla mer exakt när jag kan få fram ljudet. R eller bara D, bara vid ivägkörning eller i fart acceleration/deceleration osv.

Om man släpper bromsen jääääättesakta i Drive så kan det uppstå ett knarrande ljud från bromsarna när bilen börjar rulla, eller om man bromsar lätt och samtidigt gasar så att motorn övervinner bromskraften. Ljudet jag får när jag lägger i drive eller börja rulla iväg är väldigt liknande, för att ge er ett ungefär om hur det låter.
Jag hade ett liknande problem tidigare, visade sig vara övre motorfästet.
http://vparts.se/se/ovre-motorfaste-til ... -xc60.html
Öppna huven och rucka lite på staget, det ska vara ett litet spel på den, men inte så att den glappar väldigt mycket.
När du lägger i Drive så känner du lite hur motorn börjar jobba och vill fram, motorn vinklar sig lite bakåt och är motorfästet dåligt så får man det där knarrande ljudet. Den ska liksom stabilisera motorns upphängning.
Lycka till!
av rid54
När du gasar i N (tomgång) så utvecklas ju inget driv, inget vridmoment mellan motor + växellåda och drivaxlarna, så själva "drivpaktet" kommer inte att vilja röra sig nämnvärt. När du lägger i D, blir det ett driv och då vill drivpaketet vrida sig i motsatt riktning som drivaxlarna. Detta förstärks när du gasar iväg. Då påverkas ju motorfästena och rörelsen i drivpaktet överförs till avgasröret, exempelvis. Inte stora rörelser, men det kan räcka.
Undersökte lite närmare: Jag startade motorn med huven öppen och kikade på momentstaget i fråga. Lite spel när man gasade i N men när jag lade i Drive så vred sig motorn bakåt och tryckte på staget. Inget missljud. Senare med motorn varm testade jag på nytt lägga i Drive och då lät det liite, men inte nära så mycket som det gjorde i förrgår.

JE Jr: Det stämmer (verkar som att jag inte är ensam om att ha koll på vilka övriga på forumet som också kör V8:or? :)). Vad ska jag köra för smörj menar du? Och var? Den stora gummiklossen som fäster i motorn eller den "bakre" biten, mot kupén, som fästet ser ut att vrida sig runt, eller som fäster i chassit?

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]