Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peli2
3 gånger har remspännaren lossnat och nu krävs ett motorbyte enligt verkstaden då styrklacken gått av. Bilen är en V70 2011 D3. Känns som en undermålig konstruktion av Volvo. Ett motorbyte kostar kanske 50 000kr. Finns det någon annan lösning än ett dyrt motorbyte? Borde inte Volvo ta kostnaden? Byter jag motor får jag ju samma dåliga konstruktion igen. Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av skyrazer
Jag har för mig att det finns en service-bulletin till just de bilarna att ett par av dom har problem med remspännaren och detta skall vart kontrollerat på service. Är det en av de aktuella bilarna står Volvo för notorna.
Var dock nåt år sedan vi kollade V60n med den motorn så rätta mig gärna om jag har fel.
av peli2
Bilen är kontrollerad avseende detta 2014 och 6 månader efter ramlar remspännaren av igen. En månad senare en gång till och nu 12 månader ytterligare senare en gång till. Bilen har gått nu 18000 mil så inga garantier gäller och därför tror jag inte Volvo vill ta någon kostnad. Det hela känns verkligen märkligt!
av andersuw
Jag tycker du bör kräva att Volvo tar på sig detta med hänvisning till den förhistoria med remspännaren som finns och det skyrazer säger. Det är inte rimligt att en motor behöver bytas ut på din egen bekostnad av ett skäl som detta så länge motorn servats som den borde, även om den nu gått 18000 mil.
av andersuw
Jag tror inte det är lönt att gå via huvudkontoret utan allt sådant måste gå via en Volvo ÅF. Sedan kan det ändå vara så att Volvo centralt står för fiolerna efter lite överläggning med ÅF. I sådana här fall hjälper det förstås om man har en lång och bra relation till någon ÅF. Då anstränger de sig säkert mer för att du skall bli nöjd, både i förhandlingarna med Volvo centralt och när det gäller att skjuta till egna pengar. Om du köpt bilen ny hos någon ÅF och sedan servat bilen där borde dina utsikter att få gehör vara ganska goda. De inser då säkert risken att förlora en bra kund om de inte är tillmötesgående. Det jag tycker du bör betona starkt är att detta verkar vara något av ett konstruktionsfel, både med hänvisning till dina egna erfarenheter och vad skyrazer säger, och att du oförskyllt drabbats trots att du låtit serva bilen på precis det sätt du borde.
av peli2
Bilia meddelar nu att kostnaden blir 75 000kr !! Om inte Volvo tar sitt ansvar finns det något billigare sätt. Problemet är att styrbulten som sitter i motorblocket är av, därför måste hela motorn bytas.
Användarvisningsbild
av Slasse
På min VW Golf GTI 2010 så kuggade kedjan över på i höstas. Det blev byte av topp, ventiler och tre kolvar med stakar. Detta stod VAG för trots att bilen var över fem år. Dock så fick jag trixa jag lite med dom, visade upp servicehistoriken med oljebyte var 1,500 mil och så.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Om klacken till spännaren saknas (antar att det sitter mekanisk då), montera istället den hydrauliska? Jag vet inte hur den sitter, men helt säkert inte på samma sätt. Värt att forska i iallafall.
av andersuw
peli2 skrev:Bilia meddelar nu att kostnaden blir 75 000kr !! Om inte Volvo tar sitt ansvar finns det något billigare sätt. Problemet är att styrbulten som sitter i motorblocket är av, därför måste hela motorn bytas.
Om Bilia/Volvo inte tar sitt ansvar skulle jag kika lite på vad du kan hitta på bildelsbasen ifråga om begagnade motorer i bra skick samt försöka hitta någon pålitlig verkstad som kan åta sig att montera den för rimligt pris. Var du landar prismässigt i det fallet kan jag inte uttala mig om men det är värt att undersöka om det visar sig att Volvo krånglar när det gäller att påta sig kostnaden eller i vart fall en del av den.

I några veckor har jag haft problem med att […]

Elpriset

Finns det inga små kinesiska kärnreakto[…]

Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]