Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniformerad
Funderar på att åka ner i Europa i sommar, och då det är förbjudet med GPS som förvarnar för fartkameror så har jag försökt att hitta information hur man stänger av det i den fasta GPS:en i en XC70 -16. Hittar ingen information om hur man gör det, så frågan är, går det, eller är den programmerad så att denna funktion inte finns tillgänglig i alla länder?
av andersuw
Såvitt jag kunnat se när jag försökt kolla på kartorna till min V70 D4 -15 saknas helt enkelt fartkameradata i de länder där fartkameravarning inte är tillåten. Så du behöver inte oroa dig för att begå något lagbrott. Det går för övrigt även att stänga av fartkameravarningen i navigationsmenyerna för de länder där fartkameradata finns.

Nu är fartkameravarning inte förbjuden överallt. I Västeuropa vill jag minnas att det primärt är Schweiz och Frankrike det handlar om. I Tyskland är rättsläget lite oklart men den tyska polisen/gränsvakten intresserar sig inte det minsta för saken såvitt jag vet. Massor av tyskar kör med fartkameravarning påslagen och radion informerar om rörliga fartkontroller.

Personligen tycker jag lagstiftning mot fartkameravarning är en dålig sak. Och skälet är definitivt inte att jag själv regelmässigt kör för fort utan att jag tycker det är bättre att som i Sverige spela med öppna kort. För dem som vill finns det förstås också möjlighet att gå i motsatt riktning och installera POIer för fartkameror för de länder där det saknas på de kartor Volvo tillhandahåller. Den databas jag länkar till nedan tillhandahåller fartkamerainformation för de flesta länder av intresse för oss här uppe och gör det mig veterligen helt lagligen.

http://www.scdb.info/en/
Användarvisningsbild
av fjohan82
uniformerad skrev:Funderar på att åka ner i Europa i sommar, och då det är förbjudet med GPS som förvarnar för fartkameror så har jag försökt att hitta information hur man stänger av det i den fasta GPS:en i en XC70 -16. Hittar ingen information om hur man gör det, så frågan är, går det, eller är den programmerad så att denna funktion inte finns tillgänglig i alla länder?
Finns det verkligen någon som bemödar sig med att kolla detta? Jag har förvisso en portabel GPS med kameravarning, men har kört i 12-13 länder med den i min nuvarande bil och har aldrig behövt visa upp den.
av uniformerad
Jag är väl inte direkt orolig för att någon skall kolla om jag har GPS eller om varningarna är på, men skulle de få för sig det så är det en tråkigt och onödig utgift form av böter, tär en del på en redan skral semesterkassa. :shock:
av andersuw
fjohan82 skrev:Finns det verkligen någon som bemödar sig med att kolla detta? Jag har förvisso en portabel GPS med kameravarning, men har kört i 12-13 länder med den i min nuvarande bil och har aldrig behövt visa upp den.
Tror att risken med en fast navi är väldigt liten eftersom det är mödosamt för polis/gränsvakt att undersöka om den har kameravarning för landet ifråga eller inte. Om man har en lös GPS som enbart är en fartkameravarnare, ingen navi kan det dock vara vanskligt. Kanske även med lösa navis som polis/gränsvakt kan tänkas vara rätt väl bekanta med.

I min V70 -02 har jag en GPS som bara är en fartkameravarnare. Jag brukar komma ihåg att plocka bort den från dess normala plats vid vänster A-stolpe just när vi passerar gränsen till Schweiz. Men en gång glömde jag bort det vid en mindre gränskontroll där man omedelbart blev intresserad av den. Vi fick helt enkelt inte komma in i landet med den och eftersom jag inte hade lust att kasta bort den fick vi vända. Lyckligtvis var det bara ett par mil till nästa gränsövergång där vi passerade galant. Då var GPSen förstås bortplockad från sin plats men där var det ingen som ens försökte kolla om vi hade någon. ;-)
Användarvisningsbild
av Rillee
En annan fråga om kamera varning. Har en kamera som är rätt placerad på kartan men bilen varnar för kameran 1400 meter innan, finns det någon inställning för att justera varningen?
av andersuw
Pratar du om den inbyggda fartkameravarningen i navin till Sensus Connect? Inte några egna POIs eller dylikt?

Om jag minns rätt mätte jag upp att den varnar ca 20 sekunder innan man kommer fram till kameran. Såvitt jag vet är gränsvärdet normalt en tid snarare än ett avstånd så att varningen kommer på längre avstånd men tidsmässigt lika långt i förväg vid högre hastighet. Och nej, det finns inget sätt att ställa in hur långt i förväg den varnar.

För säg en 90-kamera låter i vart fall ett avstånd på bortemot 1,5 km orimligt långt. I 90-fart färdas du den sträckan på en minut och så långt i förväg borde varningen rimligen inte komma. Är du säker på att du inte missat att det finns en andra kamera eller dylikt? Och gör vägen någon stark krök så att du fågelvägen befinner dig ganska nära kameran när den varnar fast du har en bra bit kvar att köra? Vet inte riktigt hur primitiva metoder navin använder för att beräkna återstående tid fram till kameran.
Användarvisningsbild
av Rillee
Jag är säker på kameran för jag kör där varje dag. Vägen är hyfsat rak. Det är 90 på vägen, jag kör lite mer än 100.
av andersuw
Märkligt. Skulle möjligen kunna bero på något fel i data för just den kameran. Hur långt i förväg får du varning för andra kameror? Stämmer mina intryck med dina där?
Användarvisningsbild
av Rillee
Ja det verkar stämma som du säger på andra kameror. Men symbolen för kamera finns på kartan där den ska vara.

Svavel är väl gratis eller så f&ar[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.