Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vector26
#1074596
Hej

Jag undrar om någon här har en aning vart fläktmotståndet på dessa sitter? tänkte ge mig på att byta det själv då verkstan skulle ha över 13 papp.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1074628
Fläktmotstånd? Menar du till kupéfläkten? Det finns inga fläktmotstånd i de här bilarna. De har ju klimatanläggning med mer eller mindre steglös styrning av fläkthastigheten. Det sitter en förstärkare mellan CCM och fläkten, för att driva fläktmotorn. Den förstärkaren sitter nära fläktmotorn, i ventilationshuset som bor inne i instrumentbrädan. Förmodligen en av de minst åtkomliga delarna i bilen, fast det kan förstås tänkas att själva förstärkaren är lättare att komma åt. Den ska sitta nere till höger på ventilationsenheten, enligt ritningen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1074629
vector26 skrev:Hej

Jag undrar om någon här har en aning vart fläktmotståndet på dessa sitter? tänkte ge mig på att byta det själv då verkstan skulle ha över 13 papp.
Tack på förhand!
Har du Volvia och inte kört över 15000mil kan du ta det på maskinskada

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Vojje
#1074635
12 000 mil om bilen inte är köpt hos Volvohandlare (eller 8 år i båda fallen)
Självrisk minst 2000:-
av vector26
#1074646
Bilen har precis slagit om till 35000 så det går tyvärr inte att ta på försäkringen.
Killen jag pratade med på en volvo verkstad sa ingenting när jag nämnde fläktmotstånd och letade bara upp en prislapp på arbetet så jag antog att det fungerade precis som på dom äldre bilarna.
Symptomen är att fläkten tvärdör när som helst för att efter ett tag hoppa igång. ibland kan den vara död i en timme och ibland ett par minuter.
av andersuw
#1074693
apersson850 skrev:Fläktmotstånd? Menar du till kupéfläkten? Det finns inga fläktmotstånd i de här bilarna. De har ju klimatanläggning med mer eller mindre steglös styrning av fläkthastigheten. Det sitter en förstärkare mellan CCM och fläkten, för att driva fläktmotorn. Den förstärkaren sitter nära fläktmotorn, i ventilationshuset som bor inne i instrumentbrädan. Förmodligen en av de minst åtkomliga delarna i bilen, fast det kan förstås tänkas att själva förstärkaren är lättare att komma åt. Den ska sitta nere till höger på ventilationsenheten, enligt ritningen.
Kärt barn har många namn. Det är nog inte fel att kalla det motstånd även om den term jag oftast sett är effektsteg. Såvitt jag vet handlar det i praktiken om en potentiometer (reglerbart motstånd) som styrs av CCM i ett antal steg (tror inte det är helt kontinuerligt). Det är ofta det som pajat när fläkten börjar bete sig konstigt så jag förstår att TS intresserar sig för den möjligheten. Och 13 lakan låter också orimligt mycket för att fixa det även om det är en hel del demontering som krävs för att komma åt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1074756
Inte alls. Det är en förstärkare, oftast baserad på någon typ av FET, som driver motorn.
Motstånd har man haft i de gamla manuella systemen, t. ex. det som satt i 850 utan ECC. Fyra lägen på fläkten, ett med direktdrift och tre genom olika mycket motstånd. Men det där börjar vara längesedan.

Ska man riva instrumentbrädan för att komma åt så kostar det jobbet runt 10000. Sen ska man göra nåt också. Så jag förstår att verkstäderna vill ha betalt. Blir ju fånigt när en förhållandevis billig del sitter så dumt till.

Senast jag hade en krånglande sådan mojäng var när jag hade en 745 med ECC. Den förstärkaren blev det kortslutning i, så fläkten gick inte att stänga av. Fullt rus, även med avstängd motor. Jag hittade en leverantör av FET:en som satt i den i Nyköping eller var det nu var. Vill minnas det kostade 49:- eller nåt sånt att reparera förstärkaren. Köpa ny kostade en dryg tusenlapp. I den bilen var den ganska lätt att komma åt. Bara att ta ner täckplasten under handskfacket. Men i en ny V70 har jag aldrig letat efter den själv.
av andersuw
#1074759
OK. Har inte tidigare varit medveten om att man gått över från motstånd till förstärkare för att reglera fläkthastigheten. Visste inte heller förrän nu att man måste lyfta av hela instrumentbrädan för att byta fläkten. Trodde att det fortfarande gick att komma åt den underifrån som på V70N. Verkar ju utomordentligt fånigt att man placerat den så svåråtkomligt, särskilt om den är lika felbenägen som i tidigare modellgenerationer. Fläkten i min 745a lät lite illa men fick ändå sitta kvar. På såväl min 855 som min V70N är fläkten bytt.

EDIT: Kikade lite på detta i VIDA och upptäckte några saker av potentiellt intresse. Det finns en grej som i VIDA kallas "Resistor-Blower Motor" och som troligen är den komponent som direkt styr fläktmotorn. I kopplingsschemat heter den istället "Passenger Compartment Fan Control Module". Dessbättre ser den inte ut att sitta lika svåråtkomligt som själva fläkten/fläktmotorn. Med reservation för att det aktuella avsnittet i VIDA skiljer sig åt beroende på vilken motor det är i bilen och jag inte har tittat på alla motoralternativ sitter denna på vänster sida av den inre/främre delen av mittkonsolen (inte den "flytande konsol" där knapparna sitter) och man kan komma åt den genom att ta bort en plastpanel på den sidan av konsolen. Enligt VIDA måste man också demontera gaspedalen. Så om det är den delen snarare än fläktmotorn som är trasig borde det inte vara fullt så mycket arbete att byta.

Det finns tre felkoder för "Blower Control" och det är mycket möjligt att TS har någon av dem. Men de ger inte mycket vägledning när det gäller den exakta orsaken till att fläkten trilskas utan för det krävs ytterligare felsökning.
av vector26
#1074894
Jag tackar så mycket för alla svar och tror att jag ska börja vid den här fläkt modulen andersuw tipsade om. inte speciellt sugen på att riva mittkonsol och instrumentpanel.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]