Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har gjort tre mätningar.Första 0,55 verklig.Färddator 0,65.Andra ,50 färddator 0,62.Tredje 0,55 färddator 0,59.Första bilen jag har som inte har glädjemätare/förbrukning.Funderar på om det har att göra med att den är chippad.Kanske den håller på att anpassa sig,kommer närmare verklig förbrukning,för varje gång.
Alla bensinbilar jag haft har visat 0-3% för lite. Diesel alltid kring 10% för lite. Generellt verkar diesel visa mer fel (inkluderar även erfarenheter från detta forum). Ja, chippning kan nog påverka..
Jag kalibrerar alltid färddatorn mot verklig förbrukning när jag köper en ny bil. Tar ju lite tid och några tankningar innan man är säker på hur det ser ut men sedan vet man. Mina resultat så här långt.

855 T5 -94: Helt exakt både ifråga om förbrukning och genomsnittshastighet

V70 T5 -02: Ca fyra procent högre förbrukning i verkligheten än i färddatorn. Ca fyra km/h högre medelhastighet i färddatorn än i verkligheten.

V70 D4 -15: Har inte kunnat kolla förbrukningssidan ännu eftersom jag hittills bara haft den vintertid då det blir mycket dieselvärmarkörning som gör saker och ting svåruppmätta. Felvisning av genomsnittshastighet är ungefär densamma som för min V70 T5 -02.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Vår T4F visar generellt mer fel på etanol än bensin.. Och då för mycket. Tankade senast idag.. 10.6l/100km vid pump (E85) och 11.3l/100km på färddatorn.
perhall skrev:Alla bensinbilar jag haft har visat 0-3% för lite. Diesel alltid kring 10% för lite. Generellt verkar diesel visa mer fel (inkluderar även erfarenheter från detta forum). Ja, chippning kan nog påverka..
Stämmer även med min egen erfarenhet. MEN, på min senaste D4 -16 så stämmer färddatorns medelförbrukning mycket bättre. Jag har än så länge bara tankat 4 ggr men så här långt har den bara legat någon procent från verklig förbrukning och felet har varierat mellan för mycket och för lite.
Låter ju lovande. Får hoppas att samma sak visar sig gälla min V70 D4 -15 med åttastegad automat trots att det är annan motor (VEA), en annan låda och en årsmodell tidigare. Nu när det börjar bli varmt ute har förbrukningen enligt färddatorn (eller snarare VoC men det är väl samma sak) börjat sjunka ordentligt vid kortare körningar i stadstrafik. Lyckades köra från ena änden av Uppsala till den andra i söndags med en förbrukning på 0,57 liter milen enligt färddatorn. Då var visserligen bilen helt varmkörd vid start och det var huvudsakligen genomfarts-/kringfartsleder jag körde på. Men sträckan rymmer ändå bra många hinder i form av röda ljus, rondeller och korsningar så jag tycker det är vackert så, särskilt som det var varmt ute och både AC och sätesventilation fick visa vad de gick för. :D Tror knappast att jag någon gång tidigare lyckats komma under 0,7 i något som kan kallas stadstrafik.
Det är helt otroligt hur dålig precision det är på dessa färddatorer. Jag har en S80 D5 som drar ca. 0,75l/mil, men där därddatorn alltid visar ett mycket lägre värde ca. 0,62. Det borde gå att göra dessa färddatorer bättre än de är idag, de kan gott ta bort funktionen då det ändå inte är relevanta mätvärden.
andersuw skrev:Jag kalibrerar alltid färddatorn mot verklig förbrukning när jag köper en ny bil.
Hur gör du då ???? På vår BMW gick man bara själv in via menyn, om den tex visade 8% för lite, så knappade man bara in + 8 så var det klart o kalibrerat.
Mmm. Mäter upp. Och ägnar mig sedan åt huvudräkning. Jag är rätt bra på det. Fast jag erkänner ju att en funktion likt den som tydligen finns på BMW vore bättre för att spara lite tankemöda när man väl vet hur felvisningen ser ut. ;-)

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]