Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har förra veckan köpt mig en V70 II och har några frågor nån här kanske kan besvara.

Går det programmera om strömställaren på nått sätt så man inte har något halvljus på 0 läget?
Som det är nu så måste jag vrida på strömställaren till parkeringsläge och sen slå på dimljusen varje gång jag ska köra bilen för att få dimljus?

Halvljuset lyser på 0 läge & helljusläget.
Nu är det ju typ ljust dygnet runt så man kör mest med dimljus.
Har sett att på 2014s v70 och nyare så sitter det ett auto läget också på strömställaren.

Kan man på nått sätt programmera bort så bakrute torkaren torkar en gång när man har igång torkaren och lägger i backen?
Eller måste man rycka säkringen eller helt enkelt plocka bort torkaren?

I kombin så ligger det en gummimatta som är i princip rektangulär & i samma mått så den inte ska täcka de lastskenor som finns i golvet.
Finns det inte att köpa en större bagagerumsmatta som täcker hela golvet och med högre kanter? De ska täcka även de vidare ytor som finns just innanför bakluckan.

Hur stort reservhjul ryms i reservhjulsbaljan? Är det bara tempaspare hjulet som rymms eller rymmer man ett större hjul?
Har sett att tempaspare hjulet är 125/80R17.

Sista frågan
När man slår igång backspegelvärmen så värms automatiskt bakrutan också upp. Går det få bort så den värmen bakrutan också när man kör spegel värme? Vill enbart ha spegelvärme ju.

Tacksam för hjälp =)
Nicke83 skrev:Går det programmera om strömställaren på nått sätt så man inte har något halvljus på 0 läget?
Som det är nu så måste jag vrida på strömställaren till parkeringsläge och sen slå på dimljusen varje gång jag ska köra bilen för att få dimljus?
Att få 0-läget till ett verkligt nolläge (ingen ytterbelysning på) är åtminstone möjligt på föregående generation av V70 (00-08) och troligen även på denna.
Nicke83 skrev:Kan man på nått sätt programmera bort så bakrute torkaren torkar en gång när man har igång torkaren och lägger i backen?
Eller måste man rycka säkringen eller helt enkelt plocka bort torkaren?
Är åtminstone möjligt att programmera bort detta på föregående generation av V70 (00-08) och troligen även på denna.
Nicke83 skrev:I kombin så ligger det en gummimatta som är i princip rektangulär & i samma mått så den inte ska täcka de lastskenor som finns i golvet. Finns det inte att köpa en större bagagerumsmatta som täcker hela golvet och med högre kanter? De ska täcka även de vidare ytor som finns just innanför bakluckan.
De mattor och den lastlåda som Volvo erbjuder till lastutrymmet hittar du här.
Nicke83 skrev:Hur stort reservhjul ryms i reservhjulsbaljan? Är det bara tempaspare hjulet som rymms eller rymmer man ett större hjul?
Har sett att tempaspare hjulet är 125/80R17.
Du kommer att få problem att lägga in ett normalbrett hjul. Ett sådant hjul är såpass brett att du får svårt att få igen luckan i lastgolvet även om du tar bort eller kapar den "balja" i papp/filt som ligger under luckan.
Nicke83 skrev:Sista frågan
När man slår igång backspegelvärmen så värms automatiskt bakrutan också upp. Går det få bort så den värmen bakrutan också när man kör spegel värme? Vill enbart ha spegelvärme ju.
Skulle knappast tro att man via programmering kan dela på dessa funktioner.
Ja, ska man köra reglementsenligt med dimljusstrålkastarna som varselljus får man köra på parkeringsljus. Med risk för att glömma att släcka det hela när man stannar. Så för min del får det vara.
Nästa årsmodell fick dimstrålkastarna ersatta med varselljus, så då fungerar det mer som du vill ha det.

Det går att programmera bort automatisk bakrutetorkning när man backar och torkarna fram är igång. På verkstad. Men jag tycker funktionen är jättebra. Det är ju bakåt man vill se när man backar.

Eftersom det bara finns en knapp till värme i både speglar och bakruta, så får man allt på en gång.
apersson850 skrev:Ja, ska man köra reglementsenligt med dimljusstrålkastarna som varselljus får man köra på parkeringsljus. Med risk för att glömma att släcka det hela när man stannar. Så för min del får det vara.
Nästa årsmodell fick dimstrålkastarna ersatta med varselljus, så då fungerar det mer som du vill ha det.

Det går att programmera bort automatisk bakrutetorkning när man backar och torkarna fram är igång. På verkstad. Men jag tycker funktionen är jättebra. Det är ju bakåt man vill se när man backar.

Eftersom det bara finns en knapp till värme i både speglar och bakruta, så får man allt på en gång.

Man kan ju undra varför volvo valt att inte ha någon summer som tjuter när man glömmer att slå av parkeringsljus läget och slagit av bilen?
Visst man kan ju göra så varje gång men känns ganska jobbigt å göra det jämt.
Nicke83 skrev:Man kan ju undra varför volvo valt att inte ha någon summer som tjuter när man glömmer att slå av parkeringsljus läget och slagit av bilen?
Det är troligen därför att det är meningen att bilen skall kunna stå med parkeringsljus på när man tvingas stanna/parkera på dåligt upplyst plats, t.ex. vid landsvägskanten.
Nicke83 skrev:Visst man kan ju göra så varje gång men känns ganska jobbigt å göra det jämt.
Programmera om så att 0:an på ljusvredet betyder att all belysning är avslagen så är åtminstone det problemet löst. Men eftersom du då inte har någon belysning bak gäller det att komma ihåg att växla till halvljus eller slå på dimljuset även bak (förutsatt att det är tvåsidigt, har inte kollat) så snart sikten börjar bli halvdålig.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Det är det ju nästan. Får inte användas tillsammans med halvljus, som man ju annars kör på större delen av tiden.

Att Volvo inte har tuta på parkeringsljuset beror förstås på att det är tänkt att användas enbart som just parkeringsljus. Då är det en medveten handling, så man behöver ingen tuta för det. De övriga lägena slocknar automatiskt, så där behövs ingen tuta heller.
Strömställaren: Ja, men du måste ladda ner mjukvara.

Baktorkaren: japp, det är en inställning som du kan ändra själv om du har VIDA+DiCE. Annars kan du nog fråga snällt om de kan stänga av det samtidigt du har bilen inne för strömställarmjukvara.

Värme: nä, men spelar det någon roll om bakrutans värmare också går? Speglarna kräver ju inte mer än några minuter även i väldigt kallt väder för att bli isfria, så det är ju inget som kommer ta kål på att batteriet får minre laddning under några minuter.
apersson850 skrev:Att Volvo inte har tuta på parkeringsljuset beror förstås på att det är tänkt att användas enbart som just parkeringsljus. Då är det en medveten handling, så man behöver ingen tuta för det. De övriga lägena slocknar automatiskt, så där behövs ingen tuta heller.
Hade ju ändå inte skadat. Jag har glömt parkeringsljuset när jag flyttat bilen och (förut) oroade mig över xenonernas livslängd. Nu får de tändas hur mycket de vill istället för att jag ska glömma parkeringsljuset på. Ett litet plingljud när man öppnar förardörren hade ju inte dödat någon, om bilen kan plinga för en massa annat.
Se till att bakljusen lyser. Olagligt att köra utan, även dagtid på en bil som inte har DRL. Sjukt irriterande det också då de flesta som har DRL med släcka bakljus inte har vett nog att tända när det är dåligt väder.

När det gäller torkaren bakåt så går den ju för att man ska se bakåt när man backar och det är regnigt. Varför vill man inte ha den funktionen? Är det nån gång tort på bakrutan när behovet att ha på torkaren fram finns? Eller vad är anledningen?

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]