Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shneis
ute och körde i dag och skulle växla från 3an till 2an men det gick inte så fick köra i 3an till lämplig plats och ställa bilen inga missljud eller nåt koppling bara sluta funka går att starta i neutral växel. Inga missljud nu i heller men kopplings pedalen är något hårdare än normalt och försöker ja starta bilen i 2an eller 3an blir det motorstopp direkt. Kopplingen har inte slirat eller så innan detta kom helt utan förvarning. Bilen har gått 14500 mil. Undrar om de nu är kopplingen måste ja då även byta svänghjul? Eller räcker med kopling om svänghjul är helt och om svänghjul är sönder blir det även så då att koppling inte fungerar? Har även kollar oljan och den är på Max och kan inte se att de läcker nån stans olja eller så ? Nån som vet va det kan vara ?
av Shneis
De går att växla men kopplingen är helt död växlar jag när bilen är på så är det som att köra utan koppling
av Daniel73
Kopplingshydraliken...
Se om du kommer åt att lufta systemet.

Ska du byta något så byt allt då arbetskostnaden för isär-ihopsättning är största kostnaden vid kopplingsjobb.
Huvudcylindern (den som kopplingspedalen påverkar) ska gå att byta separat.

@Lövet , Kanske i den ordningen vi får[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]