Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Tänkte komplettera vagnsparken hemmavid då jag behöver en dragbil med minst 2000 kg dragvikt. Tyvärr får min D4 -15 bara dra 1800 kg.

Är i första hand ute efter en XC70 D5 AWD, en sådan får dra 2100 kg. En D3 fungerar säkert ypperligt också.

I vilka årsmodeller sitter Haldex gen4? Det påstås att gen5 inte alls är lika hållbar, hur är det egentligen med detta? Eftersom detta blir en privatbil så vill jag ju inte få mer reparationskostnader än nödvändigt.

Hur är det med hållbarheten på nivådämparna?

Är det från MY12 det går att streama musik via bluetooth?

Vad skiljer på exteriören mellan olika MY, tex 2010 vs 2014. Interiören uppdaterades väl MY12 iaf.
Användarvisningsbild
av apersson850
Fyrhjulsdrivna XC70 får dra 2100 kg, framhjulsdrivna 2000 kg.
Inredningen gjordes om i och med 2012 års modell. Då infördes Sensus med den större displayen (5" eller 7") mitt i bilen. Då kom även dubbla Bluetoothanslutningar, så att du kan ha både handsfree och streama ljud, från samma eller två olika telefoner i bilen, enligt behag.

Till och med 2012 är det Haldex generation IV. Generation V infördes på 2013 års modell. Den har en förenklad konstruktion med sämre oljefilter, mindre oljemängd, färre lamellpar och saknar tryckackumulator. Det finns en del information på nätet, bland annat här, om folk som haft haveri på generation V på mindre än 10000 mil.
Jag har själv en 2012:a och den fungerar än. Gjorde 18000-milaservice igår. Rent allmänt rekommenderar jag att man gör oljebyte i automatlåda och Haldexkoppling, trots att det inte finns upplagt som någon servicepunkt. Olja som finns i mojänger där lameller och liknande gnager på varandra blir helt enkelt smutsig med tiden. Ska man ha en ny bil i tre år eller så hinner sällan något hända, men jag kör kanske lika länge till med den jag har, och då är jag nog på runt 40000 mil. Då hinner allt hända, om man inte tar hand om grejorna ordentligt. Det syntes stor skillnad på oljan i min automatlåda när jag bytte den efter 12000 mil. Märktes stor skillnad på hur den växlade också.

Hur länge nivåregleringen fungerar vet jag inte, jag har ju bara kört 18000 mil. Jag hade likadana på en 850, men jag fick inte reda på hur länge de höll heller. Annat i bilen gav upp så den skrotades vid ungefär 50000 mil, och då fungerade nivåregleringen fortfarande. Men det finns andra som haft haveri på dem betydligt tidigare.

Exteriört skiljer det på några lister, grillens rutmönster och lite sådan utsmyckning mellan årsmodellerna 2008-2016.
Användarvisningsbild
av Fisch
Tack för svar!

Vet ni vilket år Haldex gen4 introducerades?

Tog in priser från Bilia på att byta olja i växellådan samt AWD(växel+låda), 4000 resp 5000. Har du bytt oljorna för AWD också apersson850?
av Schmoyoho
99% säker på att MY07 var den enda P3-bilen som hade generation III och att MY08 och nyare har gen IV. Men hur som helst så fanns inte MY07 XC70 II så det är nog IV. Jag har III på min bil och den enda gången jag faktiskt lyckats provocera fram hjulspinn med vinterpuckarna på var på väldigt slät blankis, med en rivstart. Under normala körförhållanden är trean oklanderlig.

Jag gav f.ö kring 400-500 kr för en liter olja och en oljefiltersats (nytt lock, filter, skruvar) till min gen III, samt någon hundralapp för lite slang och en kass oljepump från biltema. Kostar 2700 kr att få det gjort på verkstad.
Användarvisningsbild
av apersson850
StefanN skrev:
apersson850 skrev:Fyrhjulsdrivna XC70 får dra 2100 kg, framhjulsdrivna 2000 kg.
Min AWD har 2000kg.
Ja, förlåt, men du har ju en bensinare. Jag skulle förstås skrivit att fyrhjulsdrivna dieslar har 2100 kg max släpvagnsvikt. Frågeställaren verkade mest intresserad av diesel, så jag var lite väl kortfattad där.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag bytte oljan i automatlådan vid 12000 mil. Kostade en bit över tvåtusen, vill jag minnas. Igår byttes i Haldexkopplingen (gen IV). Kostade nästan 3000 kronor inklusive lite extra komponenter för någon dryg hundring, som mekanikern inte tyckte det var rimligt att montera dit igen. En tredjedel av oljefiltret var igenkleggat och oljan betydligt mörkare än den nya.
av Jojje62
apersson850 skrev:
StefanN skrev:
apersson850 skrev:Fyrhjulsdrivna XC70 får dra 2100 kg, framhjulsdrivna 2000 kg.
Min AWD har 2000kg.
Ja, förlåt, men du har ju en bensinare. Jag skulle förstås skrivit att fyrhjulsdrivna dieslar har 2100 kg max släpvagnsvikt. Frågeställaren verkade mest intresserad av diesel, så jag var lite väl kortfattad där.
Och min VEA FWD 1800kg :)
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Ursäkta OT, men varför har XC70 högre tillåten släpvagnsvikt än V70?
Min V70 D5 AWD har 2000 kg, men drivlinan är väl mekaniskt densamma som på XC70 D5 AWD?
av Calvin
Fisch skrev:Tack för svar!

Vet ni vilket år Haldex gen4 introducerades?

Tog in priser från Bilia på att byta olja i växellådan samt AWD(växel+låda), 4000 resp 5000. Har du bytt oljorna för AWD också apersson850?
Haldex gen4 kom med nya D5 motorn 2010.
MarcusJ skrev:Ursäkta OT, men varför har XC70 högre tillåten släpvagnsvikt än V70?
Min V70 D5 AWD har 2000 kg, men drivlinan är väl mekaniskt densamma som på XC70 D5 AWD?
Det är olika utväxling på XC70 och V70. Detta påverkar släpvagnsvikt.

Vit rök kan vara normalt Det är vatten&a[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster, […]

Återkommande värmeproblem

Har lämnat in bilen idag på en Volvo ve[…]

Vill du ha lite hjärngympa så kan du ta[…]