Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har två irriterande problem som jag gärna tar emot lite input om...

En V70 2,0D -09 gäller det.

* Bilen är svårstartad ibland, spelar ingen roll om den är varm eller kall. När detta sker så upplever jag att motorn liksom "vibrerar/skakar" ovanligt mycket medan startmotorn går, när den väl startat så går den precis som vanligt. Stänger jag sedan av den och startar igen direkt efteråt så hoppar den igång fint utan problem. Det finns inga felkoder. I övrigt är bilen välservad, bränslefilter byttes för några hundra mil sedan .

* När bilen stått parkerad ett tag så är bromspedalen ibland alldeles stum, detta släpper efter ett antal sekunder med startad motor. Det känns precis som att bromsservot skulle tappa sitt vakuum. I normala fall så är pedalen mjuk och fin, även innan man startar motorn.

Tacksam för svar! :D
Senast redigerad av 1 Tottoman, redigerad totalt 0 gånger.
Angående startproblemen. Efter en massa googlade har jag hittat en del trådar med samma problem på denna motorn. De flesta säger spjällhus alternativt startmotor.

Ett exempel härifrån:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

Var nyss ut och kollade spjällhuset, och det verkar inte kärva iaf. Tror jag beställer en ny startmotor från tyskland och testar. Den kostar ungefär som en timme på Volvo verkstad så...

Edit: precis som i nedanstående klipp beter sig min bil, samma skakande och samma vinande ljud i startmotorn

Efter ytterligare flera timmars googlande hittade jag en tråd på ett brittiskt forum som handlade om dessa problem. De flesta där hade blivit av med problemen efter ett byte av spjällhus.

Jag var ut sent igår kväll och kollade spjällhuset ännu en gång, och kunde konstatera att det trots allt kärvade lite i helt stängt läge.

Jag har nu beställt ett nytt hus som anländer imorgon, hjälper inte det så går jag vidare med att byta startmotorn, skam den som ger sig. ;)
Men batterikonditionen bör ju alltid beaktas. Utan att belasta mig eller er med terminologi: Med batteriets ålder kommer den ström som matas ut när du aktiverar startmotorn att minska och därmed dieselmotorns varvtal före det att den "tänder". Till sist kommer varvtalet bli så lågt att motorn inte startar. Eftersom det sjunkande varvtalet kommer smygande under en längre tid så smyger startsvårigheterna på din motor utan att du kommer att märka det, om du inte har absolut gehör. Det är alltså inte självklart att bilkonstruktören väljer ett batteri som håller särskilt många år, men du själv kan ju påverka saken när du köper ett nytt! Börja att tänka på batteriet om motorn börjar bli svårstartad - men självklart kan slitage hos startmotorn såväl som dålig kompression vara felkällor liksom glödstift och annat.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]

Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte […]

Transmissionsolja till M66

Kollade lite mer nu, och volvo orginaloljan p&arin[…]