Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nu kört snart 200mil på 2 veckor med min nya V70 D4 AWD CS -16 och tycker inte att lådan beter sig så,,,, trevligt eller hur jag ska uttrycka mig.

Tycker den håller i växlarna för länge i vissa lägen, ja menar det är ju tämligen meningslöst att hålla i till 4500rpm eller däröver då vridmomentspuckeln tagit slut för ett bra tag sedan.

Jag har kört mycket dieselbil genom åren, senast en chippad Passat 2,0TDI med runt 170Hk/400nm och där växlar man helst innan 4000 för att det ska suga iväg bäst.

Fenomenet uppstår även vid 75%:ig acceleration,,, tycker jag. Förstår ni hur jag menar och finns det nån mjukvaru-uppdatering från Volvo?

Bilen har givetvis 181hk 5:a och sexpetad automatlåda.

/C
Gasa mindre är nog det enda svaret. :wink: Lådan tänker ut själv med vilken växel du kommer få bäst acceleration givet ett visst gaspådrag. Det kanske mer är en känsla att det går bättre på en annan växel än vad som egentligen är fallet.
Krillek skrev:Tycker den håller i växlarna för länge i vissa lägen, ja menar det är ju tämligen meningslöst att hålla i till 4500rpm eller däröver då vridmomentspuckeln tagit slut för ett bra tag sedan.
Vid max acceleration (kickdown) bör motorvarvet ligga runt effekttoppen, inte vridmomenttoppen. Max effekt på en V70 D4 AWD -16 nås enligt Volvo vid 4000 varv. Men om den inte växlar långt tidigare vid mer normalt gaspådrag är det något fel.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Mmm tja jag tycker helt klart att fartökningen känns trevligare om jag spakar själv med drygt en sekunds framförhållning. Obs inte vid max acc nu utan mera för att rätt snabbt komma upp i 100km/h.

Passaten är 6vxl:ad och att kugga ner mer än ett snäpp vid omkörning i 80-90 är totalt meningslöst dvs över 2000rpm i utgångsvarv det funkar fint att låta den dra på 6.an från 16-1700rpm. Medans Volvon varvar loss totalt vid maxgas för omkörning.

Känslan av en ny bil är trevlig men den 10år och 27 000mil gamla Vw:n hakar V70:in i acc och läxar den gällande bränsle-ekonomin,,,, men kanske inte i så mycket annat,,, jo större bagageöppning.

/C
Har inte kört någon bil med den sexstegade automaten. Men på min V70 D4 -15 med VEA-motor och åttastegad automat växlar lådan normalt före 2000 rpm. Vid fullt pådrag ligger den däremot och snurrar vid runt 4000 varv, vilket den också bör göra för max acc.

Rörande bagageöppningen är det ju tänkbart att Passaten är större där. Men den slår definitivt inte Volvon när det gäller bredd mellan hjulhusen och bredd ovan hjulhusen. Det är viktigare mått för min del. ;-) Tittade på Passat vid båda mina senaste bilköp och en av de saker jag inte gillade var just det långa men smala bagageutrymmet.
Lustigt. Min D3 automat - 16 vill i tid och otid hålla växlarna och varva rätt rejält oavsett om du ger ett bestämt eller mesigt gaspådrag. Detta händer oavsett om bilen är varm eller kall. Är inte särskilt imponerad av automatlådan efter mina ynka 300 mil.
Derank skrev:så beter sig Volvos sexstegade, ni provkörde väl innan ni köpte bilen? Samma genomen på min XC60 D4, och de beter sig så.

Min gamla AW TF-80SC AWD MY11 växlar vid ca 1500-1600 varv

Ni kanske trampar ner pedalen till höger för mycket :)
Min gör inte heller så. Normal acceleration och den växlar vid högst 2000 r/min. Om farthållaren drar upp bilen i fart kan den gå till runt 2500 r/min innan den växlar.

Om jag står upp och kör går den förstås till maxvarv innan den växlar, men det är så obekvämt att köra så, så det gör jag inte.
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]