Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Jag har en V70 2011 och skulle i helgen ge mig på den enkla saken att byta klossar bak, åkte till Biltema och köpte deras återställningsverktyg för elektrisk parkeringsbroms 15-1364, men jag får inte det intrumentet att åstadkomma någonting, när jag går in i Volvo menyn så kommer det upp världen längsta text som jag kan bekrfäfta för att sedan få se activera broms osv men ingenting händer med bromsoken. Vad kan man ha gjort för tabbe ?. Finns det någon som har erfarenheter av just detta instrument?
Behövs inget sånt verktyg, lämna tillbaka skiten & spara en slant. Ta bort oket, lossa motorn med två torx T30 sen skruvar du in justeringen medsols tills det tar stopp med en T40, ihop med det igen & pressa in kolven som normalt.

Vissa kopplar ström direkt på motorn men jag hade inga långa kablar liggandes.

Finns beskrivningar på forumet, sitter med mobilen nu så pallar inte söka.
I beskrivningen rekommenderas byte av tätning när man skruvar tillbaka motorn .
jag valde därför att koppla på 12 volt och backa motorn.
Där ser man om någon kommer på eytt instrument som fungerar fint och har ett överkommligt pris så får ni gärna tipsa om det här det finns en hel uppsjö på marknaden har jag sett.

Biltema kundtjänst svarar att de har haft en del problem med just detta instrument och volvo de håller på att ta in en bättre fungerande variant. Man hade alla möjligheter att reklamera och få slantarna tillbaka.

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]