Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Hej,
Idag dök det upp ett felmeddelande i vår V70 Classic D3 MY16 om att motoroljenivån var låg och att 0,5 l behövde fyllas på. Jag blev lite förvånad över detta, men åkte och köpte en flaska olja och fyllde på just 0,5 l. Efter att ha kört drygt 10 mil visas fortfarande samma felmeddelande. Kan det vara fel på oljenivågivaren eller har bilen börjat äta olja? Bilen har rullat drygt 1000 mil. Har planerat en längre tur på söndag och undrar om jag vågar mig iväg innan jag har konsulterat en Volvoverkstad. På långfredagen var det givetvis svårt att få hjälp av någon på Volvo...

Någon som råkat ut för samma sak?

Hälsningar,
Ulf
Användarvisningsbild
av snepo
ulf_gbg skrev:Hej,
Idag dök det upp ett felmeddelande i vår V70 Classic D3 MY16 om att motoroljenivån var låg och att 0,5 l behövde fyllas på. Jag blev lite förvånad över detta, men åkte och köpte en flaska olja och fyllde på just 0,5 l. Efter att ha kört drygt 10 mil visas fortfarande samma felmeddelande. Kan det vara fel på oljenivågivaren eller har bilen börjat äta olja? Bilen har rullat drygt 1000 mil. Har planerat en längre tur på söndag och undrar om jag vågar mig iväg innan jag har konsulterat en Volvoverkstad. På långfredagen var det givetvis svårt att få hjälp av någon på Volvo...

Någon som råkat ut för samma sak?Härligt med elektronik,mycket enklare med en hederlig oljesticka.

Hälsningar,
Ulf
Användarvisningsbild
av joel80
Har den bara gått 1000mil skulle jag åka in till Volvo och be min PST att kolla på det.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Jo, jag kommer att kontakta min Volvoverkstad efter påsk, men frågan är om jag vågar använda bilen fram tills dess. Egentligen borde jag kunna plocka ut en hyrbil från Volvo tills de har undersökt min bil, men jag är skeptisk till om de kommer att pröjsa det. Skall iaf ringa Volvia och diskutera saken.

Förresten, en detalj i problembeskrivningen som jag glömde nämna är att valet "Oljenivå" i menyn i huvudinstrumentet är utgråat (både vid motor av och motor på). Enligt bilder och beskrivning i instruktionsboken skall man via det menyvalet kunna se den momentana oljenivån (som ersättning för oljestickan, som har rationaliserats bort).
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
För att se oljenivån ska motorn vara av, men tändingen påslagen, håll in startknappen några sekunder utan att hålla ner bromsen, då ska det gå att kolla nivån.

/Kalle
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Tack för infon Kalle. När jag gjorde en check idag så såg allt bra ut. Körde en sväng också och felmeddelandet var borta. Jag skall ändå höra med Volvoverkstaden efter påsk vad det kan ha berott på. Jag har inte sett några oljefläckar under bilen så jag tror inte att den läcker olja. Kan det ha varit ett easter egg i mjukvaran helt enkelt?
av andersuw
Tycker det hela låter helt normalt. Det är inget konstigt med att man behöver fylla på en halv liter olja efter att ha kört 1000 mil. En oljeförbrukning på det dubbla (en liter per 1000 mil) är fortfarande helt normal. Och om du tittar lite i din ägarmanual kommer du att se att den nya oljenivån inte registreras omedelbart efter påfyllning utan att det tar ett tag innan bilen känner av att allt nu är som det skall vad oljenivån beträffar.
Användarvisningsbild
av joel80
Eh.. jag körde min V70 D3 MY13 ca 3000 mil per år (mellan servicearna) och fyllde aldrig på olja (fick alltså aldrig nått meddelande om det) under de tre år jag hade den.
Tycker inte det låter normalt att det behövs redan efter 1000mil. Kan ju såklart ha varit lite i underkant med olja vid leverans för TS här.. så det behöver inte betyda att det är nått fel med bilen, snarare att man inte fyllt på ordentligt innan leverans.
av rid54
...och är det inte märkligt att man inte kan verifiera lågnivålarmet genom att använda en rent fysisk kontrollmetod (oljesticka)?
av andersuw
joel80 skrev:Eh.. jag körde min V70 D3 MY13 ca 3000 mil per år (mellan servicearna) och fyllde aldrig på olja (fick alltså aldrig nått meddelande om det) under de tre år jag hade den.
Tycker inte det låter normalt att det behövs redan efter 1000mil. Kan ju såklart ha varit lite i underkant med olja vid leverans för TS här.. så det behöver inte betyda att det är nått fel med bilen, snarare att man inte fyllt på ordentligt innan leverans.
Ingen av de fem Volvo jag kört tillräckligt länge för att känna till oljeförbrukningen har dragit mindre än ca en liter per 1000 mil. Jag verkar inte vara direkt ensam om den erfarenheten heller. Se t.ex. här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p894982

Sedan kan det naturligtvis finnas ovanligt täta exemplar.

Din femcylindriga motor är ju inte heller densamma som den fyrcylindriga TS har och det innebär eller kan innebära skillnader inte bara i förbrukning utan också i hur små duttar olja systemet tänker sig att man skall fylla på. I det här fallet handlar det ju bara om en halv liter och VEA-motorerna använder en särskilt lågviskös olja som kan tänkas innebära något högre förbrukning.
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]