Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JanEkstrand
Hej

Har en V70 D3 2011.

Enligt serviceboken står det att kylarvätskan skall vara av typ rekommenderad av Volvo.
Vad är det??
Har Mekonomen något motsvarande?
Skall montera en motorvärmare så efter det behöver det fyllas på med nytt. Kan man blanda med det som blir kvar i motorn?

Jan
av Rådlös
Det betyder att det skall vara glykol och vatten. Antingen köper man det färdigblandat eller blandar själv. I det senare fallet skall det vara 50/50 glykol och vatten. Det finns dom som anser att man måste ha destillerat vatten eller avjoniserat. Dom flesta av oss 4 miljoner bilägare har dock vanligt kranvatten. Jag har aldrig upplevt någon olägenhet med det. Än mindre hört talas om att någon annan skulle ha drabbats av några problem med det.
Om man har en klimatanläggning AC, luftvärmepump eller luftavfuktare i t.ex sin bostad så produceras det en hel del renat eller destillerat vatten i en sådan. Det är väl kanske den billigaste metoden att få någorlunda renat vatten. Annars finns det färdigt, men man får betala för det. (Okänt literpris) Därför blir det enklaste att köpa färdigblandad kylarvätska. Finns på dom flesta större bensinstationer.

Ett tillägg. Jag ser att du frågar om man kan blanda med det som är kvar i motorn. Det kan man göra i dom allra flesta fall, men det är så här: All glykol som säljs med avsikt att användas i motorfordon innehåller ett korrosionsskydd, silikat. (Alltså ett rostskydd) Detta korrosionsskydd är förbrukat efter 2 år och både bilfabrikanter och glykolfabrikanter förordar att kylarvätskan skall bytas efter 2 år. Glykolen i sig själv åldras inte. Den fungerar vidare, men korrosion kan i värsta fall uppstå. Det är därför Volvo säger som dom gör i din bok.
Så byt hela volymen när du monterar motorvärmaren. Då vet du att det är bytt och dessutom när det är gjort. (Notera datum)
av JanEkstrand
Hej

Tack för svaret!
Kanske fel formulerad fråga av mig, men det jag funderade på är vilken typ av glykol det skall vara etylen eller propylen.
Och om det skall vara någon speciell typ av den finns många olika etylenglyckol med.

/Jan
av Knota
Jag fick med en flaska av Volvos egen kylarvätska (koncentrerad) sist jag var där.
Det står 1,2-etandiol. Googlar man så ploppar det upp etylenglykol.
av Rådlös
Ja, som Knota säger: Etylenglykol. Det är den överlägset vanligaste glykolen. Och förhållandevis billigaste men giftigaste. Man skall aldrig blanda etylenglykol och propylenglykol. Då kan det bli slamproppar, säger rykten. Även andra misshälligheter uppstår.
Mig veterligt finns det bara två bilfabrikat som förordar propylenglykol, Scania och Mercedes. I Mercedes fall lär det dessutom bara gälla en speciell modell, som jag inte vet någon beteckning på, men det är ju inte aktuellt här.
av JanEkstrand
Hej

Ok.
Om det stämmer att det är 1,2 etandiol så bör den vara röd?
Finns även 1,1 etandiol som är grön dessa skall inte blandas har jag läst då de koagulerar med varandra.
Fast båda heter etylenglyckol.

Jan.
av rid54
1,1 etandiol är såvitt jag förstår inte en vanlig kemikalie, det dök inte upp några träffar när jag sökte på de normala funktionerna via internet. Det kan helt enkelt vara så att det inte så lätt fästs två hydroxylgrupper på en kolatom.

1,2 etandiol är den normala glykolen. Den är färglös, men kan färgas efter tycke och smak, så den kan vara gredelin eller grön eller whatever. Färgen bestäms av den som saluför vätskan och är inte någon ledtråd till innehållet alls.

Propylenglykol är som nämnts inte så vanlig. Glöm den i sammanhanget.
av Rådlös
Nu kommer vi in på den ständiga frågan. Den återkommer alltid. Varje år. Glykolens färg.

Det finns ingen gällande färgkod på glykol. All glykol är färgad för att ingen skall tro att det är vatten. Det är upp till glykolfabrikören att välja färg efter eget tycke och fantasi. Färgen har ingen inverkan på glykolen, den är alltså inte aktiv på något sätt. Ren glykol är för övrigt färglös. Man kan, som bilägare, blanda färgerna hur man vill. Det spelar ingen roll.
Ibland tror många att färgen visar om det är etylenglykol eller propylenglykol. Det finns inte heller där någon färgkod. Båda sorterna kan ha samma färg eller vilken färg som helst.

Det du berörde lite med din fråga om att blanda sorterna är så här: Om man blandar etylenglykol och propylenglykol så blir det en brun sörja av dom. Man kan inte med några instrument mäta den lägsta arbetstemperaturen på kylarvätskan. Och som jag sa tidigare, rykten säger att i sämsta fall kan den här bruna sörjan bilda slamproppar som kan sätta igen kylsystemet. Om det inte skulle bli proppar, så fungerar den bruna blandade vätskan fortfarande som frysskydd. Kanske en klen tröst?

Nu är det ju så att propylenglykol är tämligen ovanligt, så risken att man av misstag skulle råka blanda dom båda är lika ovanlig. Eller låg.

Så köp den etylenglykol som din butik har "på hyllan" och bry dig inte om vilken färg det är. Behöver du kompletteringsfylla så kan du även då "blunda för färgen". Den har ingen betydelse. Det viktiga är att det är etylenglykol och det skall ju stå på flaskan.

Jag har själv trott att det fanns en färgkod för detta, men började söka på internet för flera år sedan. Jag har konstaterat att färgen är betydelselös när det gäller glykol. Det finns många och långa trådar om detta på forumet. Utgå från vad som står på flaskan och blanda hur du vill eller behöver när det gäller färger, men blanda inte sorter.

Skulle man vara i det läget att man misstänker att man har propylenglykol, men inte är helsäker, så finns det metoder att kolla upp detta. Lite omständigt och kräver viss utrustning, men det går.

Och som jag sa i första inlägget, byt om du (någon annan) är osäker. Notera datum och vilken sorts glykol det är. Då har du ett fungerande frysskydd två år framåt.
av Schmoyoho
Jag har sakta tappat lite kylarvätska över tid och, utan att tänka mig för när bilen larmade för låg nivå när jag skulle ha den, fyllde jag på från en dunk OKQ8-glykol (oklar sort) som blandats med den glykol - oklar sort - som redan var i bilen.

Så några korta frågor: a) om jag vill skölja igenom systemet innan jag slår i min nya kylarvätska, är rådet om att slå i vatten+diskmedel fortfarande okej? Eller ska jag nöja mig med att köra bara vatten och varmköra innan jag slår i den nya kylarvätskan? Har läst om vissa som kört kaustiksoda, kylarrens och en massa annat. Eller märker jag direkt jag tappar av den gamla ifall jag blandat fel kylarvätskor? Ingen fara om det blir kvar lite diskmedel/kylarrens eller måste jag skölja flera gånger efter det?

b) Någon som har något råd angående hur man ska få till rätt blandning vatten och glykol? Har förstått det som att man kan glömma att helt tömma systemet med värmepaket och allt vilket innebär att när jag sköljer med vatten så är det ju egentligen en svag blandning kylarvätska jag kör runt. Är det bara att vackert försöka mäta hur mycket man tappar ur och räkna sig fram till hur mycket glykol resp vatten jag ska slå i?
av rid54
Det förefaller väl inte så sannolikt att du har propylenglykol i bilen, så risken att det ska bli nåt allvarligt problem för att det finns lite kylvätska kvar i systemet när du byter är nog inte så stor... Prova med att tappa av lite av den gamla och blanda med lika mycket av den nya i en behållare. Skulle nåt hända så lär det väl synas då.

Tappa ur gammal kylvätska. Spola igenom med slang eller genom att hälla i från nån vattenkanna många liter rent vatten. Låt rinna ut ordentligt och fyll sedan med 50/50 lösning - färdigköpt eller självblandad. Det är inte mer noga än att du kan göra en 50/50 -lösning genom att blanda lika volymer av utgångsämnena (glykol o vatten). Låt motorn gå tills den blir varm och toppa upp systemet efterhand som luften försvinner. Värmen på fullt så du kan känna att den funkar.

Extra kemikalier för rengöring skulle jag undvika. Ju mindre ovidkommande ämnen som är kvar i systemet desto bättre.

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]