- tor 24 mar 2016, 22:23
Nu kommer vi in på den ständiga frågan. Den återkommer alltid. Varje år. Glykolens färg.
Det finns ingen gällande färgkod på glykol. All glykol är färgad för att ingen skall tro att det är vatten. Det är upp till glykolfabrikören att välja färg efter eget tycke och fantasi. Färgen har ingen inverkan på glykolen, den är alltså inte aktiv på något sätt. Ren glykol är för övrigt färglös. Man kan, som bilägare, blanda färgerna hur man vill. Det spelar ingen roll.
Ibland tror många att färgen visar om det är etylenglykol eller propylenglykol. Det finns inte heller där någon färgkod. Båda sorterna kan ha samma färg eller vilken färg som helst.
Det du berörde lite med din fråga om att blanda sorterna är så här: Om man blandar etylenglykol och propylenglykol så blir det en brun sörja av dom. Man kan inte med några instrument mäta den lägsta arbetstemperaturen på kylarvätskan. Och som jag sa tidigare, rykten säger att i sämsta fall kan den här bruna sörjan bilda slamproppar som kan sätta igen kylsystemet. Om det inte skulle bli proppar, så fungerar den bruna blandade vätskan fortfarande som frysskydd. Kanske en klen tröst?
Nu är det ju så att propylenglykol är tämligen ovanligt, så risken att man av misstag skulle råka blanda dom båda är lika ovanlig. Eller låg.
Så köp den etylenglykol som din butik har "på hyllan" och bry dig inte om vilken färg det är. Behöver du kompletteringsfylla så kan du även då "blunda för färgen". Den har ingen betydelse. Det viktiga är att det är etylenglykol och det skall ju stå på flaskan.
Jag har själv trott att det fanns en färgkod för detta, men började söka på internet för flera år sedan. Jag har konstaterat att färgen är betydelselös när det gäller glykol. Det finns många och långa trådar om detta på forumet. Utgå från vad som står på flaskan och blanda hur du vill eller behöver när det gäller färger, men blanda inte sorter.
Skulle man vara i det läget att man misstänker att man har propylenglykol, men inte är helsäker, så finns det metoder att kolla upp detta. Lite omständigt och kräver viss utrustning, men det går.
Och som jag sa i första inlägget, byt om du (någon annan) är osäker. Notera datum och vilken sorts glykol det är. Då har du ett fungerande frysskydd två år framåt.