Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nurnoj
Som rubriken antyder har jag en XC70 Classic -16 med D4 AWD (D5244T12), med manuell låda. Den har bara några hundra mil på mätaren och har börjat få ett märkligt missljud vid kallstart. Och med kallstart menar jag allt från att den stått still i minusgrader över natten, men även när det stått i mitt garage (ca +15 grader) över natten. Helt enkelt en motor som stått still i många timmar, eller något dygn.

Jag har haft den inne på verkstad för att de skulle få lyssna på den, jag körde dit den på kvällen och de kallstartade den på morgonen och konstaterade att den lät märkligt. Ingen av mekanikerna hade varit med om missljudet tidigare och de kunde inte heller felsöka eftersom ljudet bara hörs en kort sekund. Nu inbillar jag mig att den börjar låta mer och kommer ta den till verkstad igen, men jag vill ändå ställa frågan om någon har varit med om detta missljud förut. Jag har fått förslag på servopump eller AC-pump, men det är ingen skillnad om jag har ACn på eller av.

Jag länkar till tre mp3-filer som jag spelat in när jag startar bilen, där två har missljudet (kallstarter) och en utan missljud (varmstart). Ljudet hörs i ca en sekund direkt efter att motorn startat. Jag skulle beskriva det som ett morrande ljud direkt när lilla drevet på startmotorn släpper från svänghjulet.

missljud1.mp3
missljud2.mp3
utan_missljud.mp3

Förslag mottages tacksamt!
svanberg skrev:Hmm detta ljud har jag på min D4 vid samma tillfällen, funderat på om det är starten som hänger kvar?
Har inte felsökt min ännu :o
Även om starten hänger kvar förstår jag inte varför det inte hörs när motorn är varmkörd. Jag kan tycka att startmotorn borde fungera lika oavsett om motorn är +15 grader, eller +60 grader. Men det känns inte rätt att det låter som det tydligen gör i både din och min bil.
Det ljudet har jag med det kommer från generatorn /remmen till generatorn
När jag bytte rem + spännare (service intervall) så vart det mindre/nästan borta några dagar men är nu åter
Alla D4/D5 from 2012 (vad jag reflekterat på) har detta ljud mer eller mindre vid kallstart

Inget jag skulle säga är direkt onormalt pga att alla låter men exakt vad som ger detta ljud kan jag inte svara på
Det försvinner illa fall på min när det blir varmare ute och om den stått med laddare under natten så finns det nästan inte

En gissning baserat på ovanstående så skulle jag vilja påstå att det är ett arbetsljud från generatorn/rem då den börjar ladda

//Gooose
Kanske klen tröst, men min V70 D4 AWD 2015 låter också så ibland vid kallstart.
Har även hört samma ljud från grannens XC60 D4 AWD 2015.
Onekligen märkligt att verkstaden aldrig hade hört talas om det. De tyckte också att det lät "fel" på något sätt. De rekommenderade mig att återkomma om det började låta mer, och det är nu det jag tycker det börjar göra.

Men nu är ni i alla fall tre på forumet som känner igen ljudet. Men ingen som vet vad det är för ljud? Jag kan tillägga att missljud2.mp3 är efter en natt med underhållsladdning på batteriet, så vid det tillfället borde inte generatorn behövt jobba överdrivet hårt.
Hej Nurnoj,

Jag har också exakt samma ljud vid kallstart, haft det sen jag hämtade ut bilen februari 2015.
Det är en V60 D4 AWD -15.

Noterat att det finns där har jag gjort från början, men har faktiskt känt att "det ska vara så" i och med att det lät så från dagen jag körde ut bilen ur hallen. :roll:

/Erik
Har samma ljud på min V70 D4a AWD -16 trodde det skulle låta så...
Det låter faktiskt som startmotorn....

Precis som skrevs tidigare, om det skulle vara startmotorn så släpper den inte riktigt taget om kransen på svänghjulet och följer med några varv efter motorn har startat. Det handlar i så fall helt enkelt om att den kärvar. Det finns rörliga delar i en startmotor som smörjs av antagligen någon typ av fett. När detta är kallt kanske det inte smörjer bra nog. När motorn är varm är startmotorn också varm eftersom den sitter så nära motorn, och fettet smörjer bättre.

Jag såg detta på en gammal V70 en gång i tiden, typ MY2004 eller något sådant. Hemmameken rev startmotorn, rengjorde de rörliga delarna och använde en annan typ av fett. Så vitt jag vet kom aldrig oljudet tillbaka.

Har även sett exakt samma problem med samma lösning på en gammal Peugot 205 GTI
Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lanse[…]

Diameter bränsleslang S70

Hej! Då jag inte lyckades montera av den ga[…]