Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
Tyvärr, inte original iallafall. Har sett att folk fixat så man kan stänga med den invändiga knappen, osäker på om det skulle gå att lösa med fjärrkontrollen.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tror det var nån här på forumet som micklade in så han kunde stänga via en av dom andra knapparna på fjärren. Sitter på jobbet nu dock, så det är lite knöligt att söka ;p
av andersuw
Henkek skrev:Jag undrar om det går o få till att de går att stänga bakluckan med fjärren?
Som redan framgått går det inte. Skulle tro att anledningen är att man vill undvika att folk av misstag får luckan på sig när de lastar i/ur. Det förklarar i så fall även varför man inte kan stänga, bara öppna, med knappen på instrumentbrädan.
av Henkek
De va ju synd att de inte går. Eller ja allt går om man ger sig fan på det :) trodde de skulle va lika enkelt som på skoda superb att de bara va en programmeringssak
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag och någon (några?) till har kopplat in ett tidrelä inuti bakluckan. Reläet slås på när skyltbelysningen tänds, och skickar då en puls till stängningsknappen. På så sätt stängs luckan om man trycker på ljusknappen på fjärren eller när motorn startas. Slå till parkeringsljuset när motorn är avstängd fungerar också.
Allt som behövs är lokalt i luckan, så det elektriska är enkelt att koppla in. Någon gång vill man förstås inte stänga luckan bara för att man vill tända belysningen/starta motorn, men det är den sidoeffekt man får leva med. Bortsett från det fungerar det utmärkt.

Det skulle förstås gå att programmera om de ville på Volvo, men de verkar anse det vara dumt att kunna stänga luckan utan att man har den under uppsikt på nära håll.
av para
Nån som vet om man kan öppna bakluckan under körning om man av misstag råkar hålla in knappen på fjärren i fickan? Borde ju inte gå eller?

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]