Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niklas850
Hej!

Jag har ett litet lustigt problem på min S80 i form utav ett vinande ljud vid 85 km/h. Detta ljud uppstår endast på 6 ans växel.
Otroligt störande men påverkar inte för övrigt, accelererar jag sedan vidare upp mot 100 km/h försvinner ljudet.
Något som vet vad detta kan bero på och hur man kan få bort det irriterande ljudet?

Jag har googlat runt och har då stött på fler med liknande problem, dock ingen konkret lösning.

Tack för svar!
least skrev:Är inte detta ett resonansljud som finns dokumenterat av Volvo?
Har för mig att "fixen" är en balansvikt som monteras "någonstans".
Mycket möjligt! Jag har faktiskt inte kollat med Volvo, tänkte forska lite i problemet först.
Men jag kanske får ta mig ett snack med verkstaden trots allt, tack för svaret!
Hej, jag har en 2,5ft automat -11 som även den har ett vinande ljud i ca 80km/h. Det finns någon äldre tråd här om det här fenomenet.
Verkar vara en "feature". Skönhetsfläck som finns där utan att det är något fel.
roadside skrev:Hej, jag har en 2,5ft automat -11 som även den har ett vinande ljud i ca 80km/h. Det finns någon äldre tråd här om det här fenomenet.
Verkar vara en "feature". Skönhetsfläck som finns där utan att det är något fel.
Hej!
Ja okej, vad tråkigt! Känns ju som om att det borde gå att "lösa" på något sätt.
Skulle jag hitta en lösning, så skriver jag den här i forumet.
Hej.Har samma skit på min låda .Enligt volvo är det en egenskap denna låda har. Fick en vibrationsdämpare monterad på wiren till växelväljaren, blev inte bättre. Kunde även hjälpa och byta växellådskudde till en från manuell låda.
Har även spolat den utan resultat.
Samma ljud på farsans bil också automat. Låter som mest på sexans växel mellan 1300rpm-1600rpm följer belastningen på motorn.
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]