Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Står inför lite planering och beslut om när jag ska byta bromsar fram på bilen.

Bromsbelägg+skivor är de fabriksmonterade som sitter på. När byter man skivor; är det i samband med första bytet av beläggen, i samband med andra bytet av beläggen eller däremellan ? Hur tjocka är originalskivorna och vad är minsta tillåtna tjocklek på de ?

Bilen är den i signaturen och har rullat 9600mil.

/M
Användarvisningsbild
av fjohan82
Byte av skivor och klossar är väldigt individuellt, när behovet uppstår. Beror mycket på körsätt, modell, motor etc. Min bil, dock en v50 my11 har passerat 17000 mil och har fortfarande samma skivor på som när den var ny..
Det finns specifikationer för hur tjocka de olika skivorna ska vara, och hur tjocka de som minst får vara, innan de ska bytas. Det är bara att ta reda på vad som gäller för bromsarna som sitter på just din bil (det finns ju en uppsjö olika) och så mäta. Mätning med skjutmått kan vara förknippat med vissa problem, för man får ofta en kant längst ut på skivan. Bortsett från att köpa ett speciellt skjutmått kan man exempelvis slipa bort kanten eller lägga passbitar mellan skiva och skjutmått.

Specialskjutmått

Jag har inte koll på vad de ska vara på min nuvarande bil, eller din, men på den 850 som jag hade var främre skivorna 26 mm när de var nya. Minsta tillåtna mått var 23 mm. Om man satte dit nya belägg skulle skivan vara minst 23,8 mm tjock, annars var det läge att byta när beläggen byttes.
av mortimer
getech.se har ju bra priser på bromsar. Det kitet de har med slitsade Brembo skivor och EBC greenstuff belägg, hur e de ? Material på Volvo (skivor+belägg) kostar 3275kr
Användarvisningsbild
av palmqvist
Jag kör getech Ebc redstuff + brembo slitsade o borrade gjorde positivt skillnad mot orginal
Största skillnaden mot greenstuff de smutsar inte lika mycket + knapp märkbar bromsbättring
av mortimer
Greenstuff belägg blir det men frågan är vad man ska ha för skivor.
Greenstuff + slitsade Brembo på Getech inkl frakt 2850kr

Standard Brembo på mister-auto 1162kr
Greenstuff belägg på getech 1300kr
Totalt ca 2450

Är det värt pengarna med slitsade o är hållbarheten/tjocklek ?
Hur är det med rostbehandling av skivorna ?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Ingen rost på dessa efter 1000 mil syns knappt att de är använda Brembo slitsade o borrade, ebc Green borde slita mindre än red som jag har...

Bild
av mortimer
Tackar för det svaret och den bilden.
Jag har bytt ett antal belägg genom åren både på Volvo och Saab men gick bet på byte av skivor på Saaben. Hur avancerat är det att byta skivor själv? Skruven som fäster skivan mot navet är ju lätt man drar rund. Tar man den enklast med skruvdragare eller mutterknackare ? Sen värmer man anliggningsdelen med värmepistol och tillsist bankar av skivan med gummiklubba. Slutligan ordentlig rengöring.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Har inte gått bet på någon av mina Volvos genom år sitter en fet torx som håller bromsskivorna, jag har tagit den med ett rejält krafthandtag. Knackat bort skivan, rengjort ordentligt o tagit bort eventuella ojämnheter

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...

Jag kommer dock betala boten idag. Trots att jag[…]

Hände inte så mycket idag, bara uppdate[…]