Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olofgran
Min V70 2008 med diesel 5 cyl 163 hk D5244T5 går inte att starta. Började med att den ryckte några gånger för att sedan stanna helt. Gick inte att återstarta direkt. Ibland startade den efter ett tag. Inga relevanta felkoder. Verkstaden bytte bränslepump 2 ggr, batteri, putsade säkringar och några kablar kontakterades om. Mjukvara säges vara uppdaterad. Har alltid servats på Volvo-verkstad. Nu står den helt still. Ingen ström till bränslepump. Har gått 27000 mil utan större problem. Brukar tanka OK/Q8 Tanka men enstaka gång Shell eller Statoil. Verkstaden sliter sitt hår. Vad göra?
av andersuw
olofgran skrev:Ingen ström till bränslepump.
Fattar jag dig rätt att verkstaden konstaterar att bränslepumen inte får ström men ändå går bet på uppgiften att förse den med sådan? Låter ju rätt märkligt i så fall. Det borde väl inte vara alltför svårt att fastställa vad som behöver göras när man väl kommit så långt.
av olofgran
det är en Volvo (original)verkstad som jobbar på saken. Jag tycker också det är underligt. De började i december en vecka , fortsatte i januari och nu är det mitten februari. Senast var det 2 man på bilen. Däremellan har jag haft den hemma några dagar åt gången eftersom de fått igång den och den sedan gått några dagar utan minsta problem så länge den varit på verkstaden.
Som väl är nu verkar den inte starta alls så felet är inte längre intermittent och därmed bortfaller den svårigheten.
Personligen tror jag på något relä, glapp eller oxid i någon kontakt eller säkring, avskavd ledning eller mjukvarufel. De har kollat spridarna säger de och när den är varm borde det inte kunna vara glödstiftsfel. Om det funnes någon säkerhetsfunktion som stänger av bränslepumpen vore den ju misstänkt men de påstår att någon sådan inte finns. Konstigt?
Jag har provat båda "nycklarna" utan skillnad. Andra trådar talar om trasig "nyckelantenn" eller liknande i instrumentbrädan men det anser inte verksatdebn att skulle yttra sig så här.
Spännande men verkar bli dyrt.
av olofgran
Verkstadrn kämpar vidare. Felet är intermittent så den startar 9 av 10 gånger
Nu tror man det är tryckmätaren på insprutningen som är dålig. Motorn startar om man kopplar bort den. Dock konstigt ingen felkod genereras. Byte sker först sedan man upprepat detta några gånger. Svårt med intermittenta fel.
Pengar har vi inte talat om än.
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]