Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baselord
Fick nerslag på borttagbara dragkroken på besiktningen.

Man ska vrida på ett vred när kroken tas bort och där ska det tydligen ett typ av lås/spärr gått sönder.
Teknikern sa att det kan gå att laga låset på verkstad.

Någon som varit med om liknande?
Användarvisningsbild
av Sceptic
Inte att den varit trasig men däremot lite rost pga otillräcklig användning. Det behövs tydligen ytterst lite rost för att den inte skall passa och då är det ombesiktning.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det inte bättre att åka till en Volvoverkstad och byta, samt be dom "släcka" tvåan?
av Kneecap
Innan du lämnar in den så prova att rengöra kroken och fästet rejält och sen fetta in. Många tror felaktig att spärren i vredet går sönder när det egentligen bara är skit som stoppar det.
Vredet ska inte gå att vrida upp utan att först trycka det in mot kroken. Rengör ytan längst in i fästet där klacken ska glida in över, rengör det runda fästena på fäste, rengör hela kroken noggrant och fetta in.
Jag rengjorde med WD40, en diskborste och lufttryck, sen fettade jag in och kroken fungerade helt perfekt.
Användarvisningsbild
av SvenB
:?:

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]