Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Här är en som är ny i forumet.

Jag undrar om det finns nåt sätt att se om ens V70II är chiptrimmad och i så fall vilken firma som har gjort mjukvaran? Jag har hittat ett objekt som jag är intresserad av, den ska enligt uppgift ha något chiptrim men det finns ingen info om vad för sort.

Om det inte går att få fram vilket trim som finns, ska man avstå ett köp eller är alla på marknaden förekommande trim "safe" (alltså där bara mjukvaran är ändrad, ingen ny/annan hårdvara i bilen)?
Jag har i dagsläget en SAAB 9-5 som jag fick ny mjukvara i som var gjord av en hemmapulare. Finns motsvarande för V70II eller är motorstyrningen såpass komplicerad att ingen privatperson lyckats knäcka koden och gjort eget mjukvara?

Det jag tänker är att om det bara finns trim från etablerade firmor att tillgå så kanske det inte spelar så stor roll om det inte går att ta reda på exakt härkomst men om det finns möjlighet att det är "Jompa på hörnet" som flashat in ett av sina experiment trim så bör jag kanske passa mig för bilen?

(PS. Jag valde att lägga tråden här trots att det finns en separat Trim-undergrupp då det var en specifik fråga som bara gäller för S80N/V70II. Om det är feltänk från min sida så ber jag mod lägga tråden rätt)
Jag tror det bara finns stora aktörer men det betyder inte att det är bra för bilen.
Ofta orimligt högt bränsletryck och turbotryck samt ofta orimliga avgastemperaturer som inte är nyttigt i längden om man utnyttjar bilen på det sättet samt att bilen är olaglig när den är trimmad.
Förutom det så ska det inte vara några problem med trim som går bra. 8)
Tack för svaren.

Jag kollar med Transportstyrelsen om jag kan få fram tidigare ägare. Jag är dock inte säker på att det är någon som vet var bilen är trimmad ens bland tidigare ägare.

Om det skulle visa sig att det är ett officiellt trim, från Polestar alltså, är det också att betrakta som skadligt sett till bränsle- och turbotryck? Polestar är den aktör som ger störst prestandahöjning i hk och Nm bland "de vanliga" firmorna för aktuell motor och i min värld därmed borde vara mest skadligt? Fast det kanske inte bara är faktisk effektökning som spelar roll förstås.

Alternativet kanske kan vara att köpa bilen, serva den hos Volvo för att få en systemuppgradering som tar bort trimmet och sen eventuellt trimma om den hos Polestar för att få säkra grejer...
Kolla om bilens registreringsbevis är ändrat med en högre effekt. I sådana fall är det polestar. (Om du är osäker så skriv i tråden vilken årsmodell och motor det är samt angiven effekt i reg.beviset).

I annat fall: fråga din volvo-handlare om de har möjlighet att kolla om du har polestar. I bästa fall kan de det och om du inte har det, eller hellre kör en vanlig motor än en eventuellt "ful"-trimmad motor, så går det väl alltid att göra en omladdning av ECM/ECU:n.
HakanF skrev:Vad är det för motor?
Polstar är nog ganska safe.
T6 (286hk)
Perra83 skrev:Polestar (Volvo) brukar ge MINST effektökning av alla firmor.
Vilka jämför du med?
Polestar - 315hk
BSR (steg 1, som är den enda som finns listad på webben) - 305hk
Rica - 305hk

Jag känner inte marknaden så jag kanske har missat nån uppenbar aktör som ger betydligt mer kräm...
Säljaren av bilen säger en siffra på ca 330hk, men jag tror att säljaren blandat ihop något med Polestars trim för 304hk-versionen av T6-motorn. Eller finns det trimfirma som har "chiptrim" till ~330hk för 285hk T6?
Schmoyoho skrev:Kolla om bilens registreringsbevis är ändrat med en högre effekt. I sådana fall är det polestar. (Om du är osäker så skriv i tråden vilken årsmodell och motor det är samt angiven effekt i reg.beviset).
I annat fall: fråga din volvo-handlare om de har möjlighet att kolla om du har polestar. I bästa fall kan de det och om du inte har det, eller hellre kör en vanlig motor än en eventuellt "ful"-trimmad motor, så går det väl alltid att göra en omladdning av ECM/ECU:n.
Polestar ger ju inte automatiskt en ändring i regbeviset, man måste själv besikta bilen med nya effekten, och i regbeviset står det fortfarande original, 286hk.
Jag har inte bilen i min ägo än och har därför svårt att ta den till Volvo-handlare för att kolla upp om det är Polestar. Polestars kundtjänst vill heller inte lämna ut info om bilen, de varken bekräftar eller förnekar.

Förresten, tack ödmjukast för alla svar. Det verkar vara trevligt att vara Volvo-ägare :)
Hur det fungerar i din bil vet jag inte så mycket om, men jag skall berätta lite som belyser detta med "Jompa på hörnet" som gjorde chiptrim.
För ca 10 år sedan läste jag en broschyr i väntrummet på en bilverkstad. Där var en firma som erbjöd chiptrim och E85-chip. Eftersom jag var nyfiken på E85 kollade jag upp lite mer vad det handlade om. Det visade sig att det fanns ingen kallstartfunktion i E85-chipet!
Detta är ju en av "hörnstenarna" i E85-konvertering. Har man inte fixat det, då är inte konverteringen värd namnet.
Med detta vill jag visa på att det är förmodligen större risk med "källarfirmor" än med dom stora välkända namnen. Och skulle det nu vara ett sådant namn som har gjort chiptrimmet så borde du kunna hitta någon sorts "kvittens" på det. Jag tror inte dom försöker smyga undan med vad dom har gjort.
Sedan kan det ju också vara så om du får svårt att hitta någon uppgift om det, att det är en bluff. Jag säger inte detta för att vara någon sorts besservisser eller von Oben, men om man lusläser inlägg på det här forumet så ser man då och då att skumraskaffärer förekommer. Om du inte hittar skriftlig dokumentation, men ändå är sugen på bilen så försök att testa den på t.ex en Rullande landsväg.

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]