Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LeoniAquila
Idag hade jag nöjet att ta en premiärtur i farsans nya S80 3,2 (Summum). Verkligen en fin bil, med ACC och kromade 18" som de kanske "häftigaste" sakerna. Den 6-stegade automatlådan var också mycket trevlig.

Nu var det dock så, att jag upplevde styrningen som en stor besvikelse. I och för sig blev det säkert en aning sämre av att bilen har dubbdäck, men intrycket var att styrningen var precis lika seg och trist som i gamla S80.

Finns det några andra åsikter om styrningen, från er som har kört bilen lite mer, och med sommardäck?

/L
Användarvisningsbild
av eccy243
Den går ju att ställa in. Provade du alla tre lägena?
av LeoniAquila
Det går nog inte att ställa in, jag frågade om den hade progressiv servo men fick svaret att inget sånt fanns... eller inställningsmöjligheten separerad från den progressiva servon?
av haxpet
Jag tyckte att styrningen var mjuk och fin och bilen följde snällt med dit jag ville. Men det var ingen racerkänsla i styrningen, bilen går dit man vill men man har inte så mycket känsla.
av LeoniAquila
Ok. Jag blev hur som helst lite förvånad, då gamla S80 liksom många andra Volvo (t.ex. V70) har fått hård kritik för den okänsliga styrningen. Trodde att den skulle vara ännu mer direkt och fin. Det var inte precis som i den BMW X3 jag testade en gång, och då snackar vi t.o.m. om en SUV! Om än en liten sådan...

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
dom flästa har progresiv servo (jag har inte sett nån uttan ännu)
i menyn kan man välja 3 olika lägen på hur servon ska kännas & deet känns stor skilnad!

så det är nog inge fel på bilen, möjligtvis säljaren!
av LeoniAquila
tack för tipset, ska kolla upp det där med inställningen! Om man kan minska trögheten är det ju dock ingen garanti för att känslan blir bättre.

/L
av linnar
Vad är bra styrkänsla?

Om det är samma som biltestare pratar om hoppas jag verkligen inte
Volvo har lyssnat på det. Min son hade en BMW 318i med sk "underbar direktstyrning" som testarna skrev i sina tidningar.
När jag körde bilen upplevde jag det som direkt obekvämt och stötigt. ALLT kändes i ratten! Det slog och bankade när jag körde på grusvägen. Ute på landsvägen räkte det med att man flyttade handen en aning för att bile skulle rycka till.

Nä, Volvo, håll er till "slappstyrningen", det är hästlängder skönare upplevelse.

PS
BMWN förvånade med det höga kupéljudet. Det trodde jag inte om den berömda tysken.
DS
Användarvisningsbild
av CarMan
linnar skrev:Vad är bra styrkänsla?

Om det är samma som biltestare pratar om hoppas jag verkligen inte
Volvo har lyssnat på det. Min son hade en BMW 318i med sk "underbar direktstyrning" som testarna skrev i sina tidningar.
När jag körde bilen upplevde jag det som direkt obekvämt och stötigt. ALLT kändes i ratten! Det slog och bankade när jag körde på grusvägen. Ute på landsvägen räkte det med att man flyttade handen en aning för att bile skulle rycka till.

Nä, Volvo, håll er till "slappstyrningen", det är hästlängder skönare upplevelse.

PS
BMWN förvånade med det höga kupéljudet. Det trodde jag inte om den berömda tysken.
DS
Som vanligt tror folk att dyra tyska märken är så mycke bätter. men den som inte äkt alla märken kan ju inte jämföra dom!
av LeoniAquila
Ja, man kan ju diskutera vad som är bra styrkänsla. Jag tycker i alla fall bäst om när den är direkt och ger respons. Som sagt, jag är inte imponerad av den i S80N, men det skall tilläggas att jag bara kört med vinterdäck. Och som nämnt ovan, BMW X3 som jag testade, kändes mycket bra i alla fall.

linnar, vilken årsmodell av 318 har din son? Den förra generationen, 98-05 tror jag, imponerar inte mer än Volvo vad gäller ljudnivå. Däremot tror jag att de större modellerna är klart bättre. T.ex. 5-serien har uppmätta nivåer som är lägre än S80, så vitt jag vet. Dessutom erbjuder BMW dubbelglas till rutorna.

De som tror att tyska märken är bättre, tror oftast rätt!

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]