Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mooos73
Panelen runt skärmen i instrumentbrädan började skramla efter ca 1.5 år. Volvo bytte panelen på nybilsgarantin för ett år sedan, Det blev tyst i ca 8 månader men nu skramlar det igen. Nybilsgarantin gick ut i maj förra året så nu får jag bekosta bytet själv. om den orginalmonterade panelen fungerade 1,5 år och den utbytta panelen fungerade i 8 månader känns det inte jätte lockande att bekosta denna reparation själv men man blir ju tokig av ljudet. Lägger jag 2 fingrar på panelen framför skärmen och trycker lätt blir det tyst.
Vad gör man? Någon med liknande problem?

Mvh Jonas
av ThunderAce
finna att köpa en tejp med tunt lager skumgummi på, finns olika tjocklekar, sitter lite här och där på
äldre volvo bilar för att får bort gnissel och sånt mellan plast och läder detaljer som runt stereon mot instrumentbrädan.
om du tar bort den du har och applicerar denna på baksidan och trycker fast den så borde den ligga lite i spänn och inte
skramla, du skadar inte nåt annat heller då, enkelt och ta bort om det inte hjälper men borde lösa ditt problem
Användarvisningsbild
av Micksson
Lustigt att jag läser detta nu. Min började skramla idag på väg hem från jobbet. Bilen har gått 110 mil!
av mooos73
Micksson skrev:Lustigt att jag läser detta nu. Min började skramla idag på väg hem från jobbet. Bilen har gått 110 mil!
Jag hade nog kört 3500 mil innan det började, fruktansvärt irriterande.
Ska prova en "bondlagning" själv efter tipsen jag fått här i tråden, gissar att Volvo kommer ta duktigt betalt för att byta panelen och det verkar ju inte funka så länge!
Användarvisningsbild
av js1
Hela mittkonsolen är bara ett enda stort plast knirr o knarr. Hur f*n tänker man när man monterar delar av hårdplast dikt mot varann?
Min frus SEAT Ibiza här kliniskt fri från knarr i inredningen medan jag själv fått köpa en kvadratmeter filt att klippa till i småremsor och peta in både här och där. Premiumkänsla...??? NOT!!
av snabbis
Finns numer en fin journal, med eget smörjmedel man ska använda vid gnek i center-stacken. Har gjort det på några, med gott resultat. Borde nog göra det på min bil med. Det häst börjat knaka i min med nu i kylan.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Finns det något bra tips för knakande och gnekande paneler i V70 -11?
Verkar som om det är någonstans kring huvudinstrumentet det uppstår oljud.

Kan ju tillägga att sportchassiet i R-design inte verkar göra saken bättre...

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]