Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kimmen90
Hej, idag då jag skulle sätta mig i bilen och åka till jobbet så startar inte bilen, inga varningar om dåligt batteri eller dylikt. Bränslevärmaren var inställd på avfärd kl 13.50, - 13.5°c ute.

Reagerade på att bilen inte var varm men hör att något är igång så antar att det var bränslevärmaren. Försöker starta och startmotorn går nästan runt och allt dör. Hör lite reläklick. Tänker direkt dåligt batteri så slänger på laddaren. Försöker starta efter 5min laddning, samma sak händer. Laddar sedan i ca 10min och bilen hoppar igång.
Inga varningar eller felmeddelanden.

Under tiden jag kopplade in laddaren såg jag rök från värmare. Antar att den ej gått igång riktigt.

Jag köpte bilen i augusti, vet ej hur gammalt batteriet är. Tänkte köpa nytt. Bilbolaget i stan säljer ett 90ah batteri för ca 1800kr. Är det ett bra pris?

Då jag bara har en bränslevärmare som värmer motorn innan avfärd och går flitigt räcker det med ett 90ah batteri då?

Jag underhållsladdar flitigt, ca 1 gång /vecka
Körningen är i regler 3.2mil x 2.

Tänkte mäta batteriet ikväll, vad skall vilospänningen ligga på, samt driftspänning?

Någon som nyligen köpt ett batteri till sin v70 med 2.0d motorn och kan rekommendera ett.

Edit
Min CTEK MXS 5.0 POLAR laddare visade i lördags fullt laddat batteri, grön diod på sista steget på skalan.

Idag började den på "steg 2" och bilen startade på "steg 3"
av Rådlös
När batteriet har fått vila sig någon timma eller två, så skall vilospänningen vara 12,7 volt. Det kan vara lägre, men då är inte batteriet fulladdat.

Bild
av osla
1800 var dyrt för ett 90 ah. jag köper ett varta silver h3 100 ah för knappt 1500kr på laitis. det går in 100 ah i batterilådan på v70II, iaf på d5:an men borde ju vara samma låda, men man kan inte riktigt knäppa fast plasten som är närmast motorn över batteri lådan
av ChristerN
Om det är originalbatteriet är det säkert slut. Om inte annat efter att ha försökt starta värmaren ett tag. Tar mycket ström. Det finns en programvara som ska hindra laddaren att starta om batteriet är för dåligt. Hade själv problem med det och Volvoverkstan menade batteriet var ok men lyckades bevisa för dem att så inte var fallet. Fick då nytt batteri och ny programvara eftersom jag köpt den begagnad hos Volvohandlaren. Det var förra bilen.
Nuvarande bil, XC70 D5 -12, uppvisade klara tecken på dåligt batteri när jag köpte den i våras, då tre år gammal. Så jag bytte batteri och ser nu till att underhållsladda ofta!
Det verkar som om många bilar som går som leasingbilar inte får god batterivård.
av Kimmen90
Lutar åt ett nytt batteri då. Ska jag köra på Volvos 90ah för 1800kr eller kan ni rekommenderar ett annat i samma prisklass fast bättre. Ska jag köra på vanligt eller ett agm?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Rekomenderar ett agm batterie
av andersuw
Kimmen90 skrev:Lutar åt ett nytt batteri då. Ska jag köra på Volvos 90ah för 1800kr eller kan ni rekommenderar ett annat i samma prisklass fast bättre. Ska jag köra på vanligt eller ett agm?
Jag skulle hellre köpa AGM, särskilt om det är aktuellt med en hel del värmarkörning. T.ex. det här, för ungefär samma pengar men med AGM-teknik och fyra års garanti:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000029894/

Du bör dock kolla om det går in i din batterilåda. På vissa årsmodeller av V70 II lär batterilådan vara lite grundare än andra (eller har grundare lock) och då är det möjligt att man måste köpa ett batteri som är lite lägre än normalt (17,5 cm istället för 19 cm) för att det skall passa. Vet inte om det är någon annan än Volvo som säljer dessa särskilt låga batterier.
av Daniel73
Någon som vet måtten på största batteriet som går att få i en my16 d4?
Användarvisningsbild
av paso
Köpte det föreslagna AGM batteriet från Biltema i somras för att byta på XC 70 my13, men kunde efter en del svärande konstatera att det ryms på längden men locket över pluspolen inte gick att stänga så det blev att lämna tillbaka och sen låta Bilia montera ett original vid service.
Återkommande värmeproblem

Blockerat kupévärmar element före[…]

Turbomätare 940

Slangen går väl från insuget. Bar[…]

Powershift låda med problem!

Tjena grabbar och flickor! Har lite knas med min P[…]

Felparkering...

Eh va?! TS har ju exempelvis förlorat b&arin[…]