Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BigKjell
Hej,

Första inlägget. Givetvis är det för det att jag förstört en del av bilen(V70 D4(181)-14 aut). Söker ev tröst med framförallt råd.
Mitt i vintermodden så stötte jag i en betongsugga gömd i snön. Det ville sig inte bättre än att en plastlist som sitter allra längst ned på höger bakdörr lossnade. Två av fyra infästningspunkter på baksidan har brytits av så jag antar att det blir till att leta fram en ny list. Därav några frågor. Vet någon exakt vad denna list heter/kallas? Ungefärlig prisuppgift?

Är det värt att försöka hitta en beg list och vrida dit det själv, eller lämnas bilen in med fördel? Med rätt del i handen tror jag mig kunna få dit den. Frågar är alltså prisskillnad och hur svårt det kan tänkas vara att hitta rätt del.

Bifogar bild på listen baksida när viss info finns angiven. Det är för övrigt två liknande infästningar som den som syns på bilden som gått av.
plastlist V70 v2.gif
Listen fotograferad bakifrån
plastlist V70 v2.gif (175.5 KiB) Visad 512 gånger
Användarvisningsbild
av MartinS
Den heter ju 39884247 , försökte kolla på bildelsbasen.se åt dig, men det fanns bara en till vänster bakdörr i vit (614) vad jag kunde se.

Kolla vad volvohandlaren skall ha för en ny kanske?
av BigKjell
Tack MartinS,

Det var ungefär dit jag kom igår. Antog att det var artikelnumret som stod angivet där utan att vara helt säker. Men vad skulle ni kalla listen? Är det en skyddslist, en dekorlist? Är det är enbart siffrorna som gäller vid ev telkontakt med skrot etc?

Jag sitter och väntar på svar vad en ny kan tänkas kosta.
Användarvisningsbild
av apersson850
En del sådana detaljer är så konstruerade att de är lätta att sätta dit, men hart när omöjliga att ta bort utan att förstöra dem. Hur det är med den här listen vet jag inte, men avsaknad av sådana på bildelsbasen indikerar kanske att den oftast levereras med dörren den sitter på.
av andersuw
apersson850 skrev:En del sådana detaljer är så konstruerade att de är lätta att sätta dit, men hart när omöjliga att ta bort utan att förstöra dem. Hur det är med den här listen vet jag inte, men avsaknad av sådana på bildelsbasen indikerar kanske att den oftast levereras med dörren den sitter på.
Du har säkert rätt i att listen normalt säljs med dörren så rätt svårt att hitta på bildelsbasen. Möjligen kan man ha tur och hitta den via självplock men utsikterna är nog inte stora i det fallet heller. Fina dörrar plockas bort innan bilen hamnar på "plocket".

Vad jag kan se i VIDA säljs delen ifråga inte färdiglackad hos Volvo. Den finns i olackat och grundlackat utförande. Vad priset är vet jag inte men skulle tippa på dubbelt upp mot vad skroten tar när de har den till försäljning. JB tar runt 400. Alltså kan man gissa på runt 800 hos Volvo. Sedan måste den förstås lackas men det bör ju rimligen inte behöva kosta så himla mycket att få proffsigt gjort. Det är ju ett väldigt enkelt lackjobb att separatlacka en list.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
BigKjell skrev:Tack MartinS,

Det var ungefär dit jag kom igår. Antog att det var artikelnumret som stod angivet där utan att vara helt säker. Men vad skulle ni kalla listen? Är det en skyddslist, en dekorlist? Är det är enbart siffrorna som gäller vid ev telkontakt med skrot etc?

Jag sitter och väntar på svar vad en ny kan tänkas kosta.
Dekorlist heter den uppenbarligen när den säljs i bildelsbasen (i alla fall hos JB). Skulle tippa på något likartat hos Volvo. Bör ju i vart fall inte vara något problem för dig att klargöra vad du menar: Listen längst ned på utsidan av dörren.
av andersuw
BigKjell skrev:Söker ev tröst med framförallt råd. Mitt i vintermodden så stötte jag i en betongsugga gömd i snön. Det ville sig inte bättre än att en plastlist som sitter allra längst ned på höger bakdörr lossnade.
Avdelningen tröst: Om man haft intimt samröre med en betongsugga får man nog vara rätt tacksam om det bara är en list som gått sönder. Dessa djur är inte att leka med. Man kan bara hoppas att Volvo inkluderar betongsuggeupptäckt i nästa version av förarstödssystemet. Det här med gömda suggor kan dock tänkas bli lite marigt. Vilken ny sensor behövs för att hitta dem? Röntgen? ;-)
av BigKjell
Numret på bilden var tydligen ett produktionsnummer. Heter 39884235 och går endast att beställa olackerad som någon nämnde tidigare, pris 916 SEK. 1400 SEK om de ska lacka listen.

Så det är "the going rate" på att kela lite med betongsuggor vad det verkar. Kan väl nämna att min fru "nuddade" en betongsugga höger fram på tidigare bil, 2v gammal V60. Den gången blev den klart billigare med självrisk, trots halvförsäkring. Snabbt byte till bil med sensor fram.

Byte igen när 360 graders sensor for dummies blir tillgängligt. Tack för engagemang!

//Pär
av Schmoyoho
Om du är händig kan du ju köpa listen olackerad samt köpa volvos sprayfärg. Du får ca 150 ml av bilens färg samt lika mycket klarlack för någon hundralapp eller två.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]