Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pholmq
V70 2010 1.6 D Drive
14000 mil
"Långa" mil

Jag har läst av felkoder samt nollställt med VIDA men har svårt för att utröna om det trots allt är partikelfiltret som är igensatt eller det är tryckgivaren som strular. Just nu verkar det som om den regenererar hela tiden eftersom förbrukningen gått upp till närmare 0.6 på plan väg i cirka 90 km/h. Jag har kört igenom bränning av sotpartiklar i partikelfiltret innan jag gjorde det så var mängden sot så låg som 2,3 gr nu är den på 0,05 g. Additiv ligger på 7/15 så det behöver inte fyllas på. Bilen har tidigare hamnat i "limp mode" då nollställdes felkoder och den har sedan dess rullat 250 mil men nu verkar det som det börjar kärva igen eftersom förbrukningen gått upp.

Här är en dump av data (utlästa när motor igång för att se hur högt tryck givaren gav 8 hPa);
284: ECM-P245809 Varaktighet regenerering dieselpartikelfilter (bank 1).

Felorsak
* Igensatt partikelfälla.
* Skadad tryckgivare partikelfälla

V70 (08-),2010,D4164T,Parameter Värde
ECM-Sotmängd i partikelfilter 0,05 g
ECM-Tryckgivare partikelfilter 8 hPa
ECM-Temperaturgivare partikelfilter 99,96 °C
ECM-Atmosfärstryck 1000 hPa
ECM-Laddtryck 1056 hPa
ECM-Laddtryck, börvärde 1023 hPa
ECM-Ström genom bränsletryckreglerventil 713 mA
ECM-Lufttemperatur inlopp 16 °C
ECM-EGR-ventil, lägesgivare 0 %
ECM-Bränsletryck 408200 hPa
2016-01-07

Hur kan jag utesluta givaren?
Kan det vara något annat än givaren eller att partikelfiltret är trots allt igensatt?

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning
Patrik
av Lövet
Eftersom filtret har en beräknad livslängd på omrking 12.000 mil är det ju läge att byta ändå.

99% av alla problem med 1.6d motorn beror på att man snålar och försöker trixa med filtren istället för att byta som är rekommenderat.
av mortimer
Byte av filter är kanske inte nödvändigt, finns firmor som tvättar de. Varaktigheten vågar jag inte sia om.
Nytt partikelfilter gissar jag kostar runt 15.000kr monterat och klart.
Rengöring max 5000kr.

När det är rengöring så skruvar man av det själv(alt. låter verkstad göra), skickar det till firman och sedan montering när man får tillbaka det.
av Lövet
Rengöring räcker några tusen mil på sin höjd. Filtret är fullt av miljontals små perforeringar som inte blir rent av tvätt. Några 15.000kr kostar inte filtret, det är kostnaden för hela servicen inklusive bytet av filtret på märkesverkstad. Själva filtret kostar ett par tusenlappar och kan monteras i princip av vilken kompetent verkstad som helst. Tänk också på att de pengar du sparar på att inte byta filtret kommer straffa dig när du ska byta bilen sedan. Besparingen blir sannolikt 0 kronor.
av pholmq
Hej!

Filtret är ej bytt. Enklast är ju att få det bytt men inte säkert att det löser problemet därav initiala frågan. Känns inte värst miljömässigt att bara kassera utan att verkligen veta att filtret är slut. " Själva filtret kostar ett par tusenlappar " - tar tacksamt emot info var man kan köpa ett filter för ett par tusen. Visst stipulerar Volvo slaviskt byte vid 12000 mil men tittar jag på mätvärdena så verkar filtret fungera eller?

Rengöring finns lokal firma som fixar för 3000 SEK, men som sagt osäkert kring livslängd samt hur miljömässig är rengöringen?

Åter till grundfrågan - är filtret slut eller är det tryckgivaren eller är det något annat?

Bilen är fullservad hos Bilia förutom just partikelfiltret.

Med vänlig hälsning
Patrik
av Lövet
av mortimer
Lövet skrev:Rengöring räcker några tusen mil på sin höjd. Filtret är fullt av miljontals små perforeringar som inte blir rent av tvätt. Några 15.000kr kostar inte filtret, det är kostnaden för hela servicen inklusive bytet av filtret på märkesverkstad. Själva filtret kostar ett par tusenlappar och kan monteras i princip av vilken kompetent verkstad som helst. Tänk också på att de pengar du sparar på att inte byta filtret kommer straffa dig när du ska byta bilen sedan. Besparingen blir sannolikt 0 kronor.
Väljer man att köra bilen tills den är slut och redo för skroten alt. lågprismarknaden kring 10-20,000kr på Blocket så vill jag påstå att det är lönsamt att rengöra filtret; iaf en gång.

Sen är frågan vad TS mätvärden visar på ang sotmängd i filtret. Skulle inte lita på den siffran. Sen verkar 99.96grader lite låg temp. Katalysatorn håller ju bra mycket högre temp. Regenereringen baserar ju sig delvis också på att bränsle sprutas in som höjer tempen i filtret.
OBS! Detta är bara jag som tänker fritt, inte säkert något är rätt kring detta.
av Olle80
Hej Patrik
Jag har också en V70 2011 1.6 D Drive 13000 mil med samma larm som du och Vida visar att värdarna är bra för sot mängd och tryck över partikelfiltret.
Nyfiken om du har kommit på om det var någon givare eller blev det byte av partikelfiltret?
Mvh Fredrik

Hade inget sådant verktyg.

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]