Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PGMM
Hej, jag har en V70 2.4D MY 2010. Bilen har dieselvärmare som drar mycket ström. Nyligen dog batteriet och jag fick köpa ett nytt. Svin dyrt och håller tydligen bara tre år. Jag undrar om det är en ide att sätta in motor el-värmare. Bor i Norrland och behöver värmen - just nu -24. Hos Volvo (Bilbolaget) säger de att det kostar ca 8000- att montera.

Hadde för en V40 MY99 bensin med el-värmare. Aldrig strul.

Mvh
Användarvisningsbild
av StringerBell
Ett alternativ är att ladda batteriet regelbundet för att kunna använda dieselvärmaren flitigt. Hur långa resor kör du normalt?
Användarvisningsbild
av Momentum
8000 låter mycket dyrt - kolla med andra
El värme är bra i Norrland
Ladda batteriet är bra i Norrland
Frågan är vilken sort batteri du har haft, typ och "kraft" - det var "dåliga" batterier ett tag och många hade strul
Kolla även att du har senaste mjukvaran kring batteri/värmar funktionen - som inte låter batteriet bli för urladdat
Sen får man inte värma mera än man kör, alltså man måste köra minst lika många minuter med bilen som man använder värmaren
Användarvisningsbild
av ER
Montera en Ctek Comfort indicator och ladda MINST var 14:e dag under högsäsong/när värmaren används, men det styrs ju mera av när indikatorn säger till att det är dags än fast cykel.
Det går utmärkt att köra värmaren längre än tiden man kör själva bilen, fast rekommendationen är ju att köra minst lika länge som värmaren går och då är det baserat på att du inte laddar själv utan det tar bilen själv hand om. Misskötsel av laddning är rena döden för batterier ihop med bränslevärmare oavsett batterityp och utan värmare så fördröjer man bara förloppet inte förhindrar då batteri kan frysa sönder lätt när det är dåligt laddat och man märker lättare att det är dags att ladda när värmaren inte fungerar som tänkt än när man står där och bilen inte startar, men bränslevärmare är klart bättre än eldriven värmare. Dödar man batteri på 3år bör man fundera hur man beter sig mer än att skylla på batteriets kvalitet eller annat. Mitt första i XC:n höll ca 6 år så jag fick nytt vid köp av bilen så 3år är vid grov misskötsel att låta det bli så urladdat att det inte kan hantera situationen. Vet att värmaren används flitigt av ägaren före mig och jag använder den så fort det behövs av komfortskäl oavsett om det är isiga rutor eller bara mysvärme. Skulle ALDRIG montera elvärmare idag om bilen har bränslevärmare, av flera skäl varav ineffektivitet är en och att tvingas runt med koppel och tänka på hur man parkerar pga hur intaget sitter på bilen där minsta tankebubbla och glömska kan leda till dyra reparationer när man glömmer koppla loss och sliter sönder fronten pga intagets vinkel mot bilens längdriktning som, aldrig leder till att kabeln glider ur utan att skada eller ta skada. Däremot var jag inne på att montera Calix laddaren och ladda varje dag på jobbet, men jmfr Ctek och 199kr var det på tok för dyrt och gick ej att motivera liksom elvämare.
Att köra elvärmare i timmar är totalt förkastligt och hela nytta är borta då det då kostar mer än det smakar samt sliter på den onödigt mycket.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Om du har tillgång till el är det galet att använda det till att ladda bilen, bra mycket smartare att använda elen till motor/kupe-värmare istället.

Motorvärmaren kostar ju runt en tusing, sen behövs några kopplingssladdar.

Montera själv, spara 6000 kr och åk en vecka till Kanarieöarna med frun för pengarna,

Så slipper du köra slut på dieselvärmaren också.
Senast redigerad av 3 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
av Cox
Helt klart samt montera dit calixladdaren, har inte haft några problem sedan jag skaffade den.
Elen är ju nästan gratis nuförtiden
av PGMM
StringerBell skrev:Ett alternativ är att ladda batteriet regelbundet för att kunna använda dieselvärmaren flitigt. Hur långa resor kör du normalt?
Jag kör oftast 6 mil. Sen retur. Ibland kortare - ca två mil. Inga småturer.

Kan man ladda utan at ta in batteriet? Altså i reel kyla?
av PGMM
Många bra kommentarer väldigt snabbt! Tack så mycket. Hos Volvo säger de (som ER här i tråden) att el-värmare inte är lika effektivt.

Tror det blir en ny laddare och att ladda ofta.
Senast redigerad av 1 PGMM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ER
Några 6000kr sparas inte, bara värmaren går på runt 2000kr inkl. intagskabel, grenkabel ca 900kr, kupeelement på minst 2kW som klarar av att värma upp vettigt i en stor kupe som V70 landar på minst 1000kr så minst 3800kr bara i delar och inte billigare på andra ställen direkt. På kontaktelementtiden så kunde man få värmaren för typ 7-800kr, men inte vad som nu monteras när man köper eller begär priser på delar.
Man kör inte slut på en dieselvämare genom att den körs flitigt och på rätt sätt, däremot mår den inte bra av att inte köras frekvent eller avbrytas innan den blivit varm. Elvärmare kör man ihjäl genom frekvent och överanvändande i form av gångtider på 1.5timmar+ när det räcker med 30 minuter så det blir ljummet i kylvattnet då det efter detta inte tillför nåt och enbart blir kostnad, har själv dödat två st av olika typer på olika bilar genom att notoriskt använda varje dag vintertid. Är bilen redan försedd med värmare så räcker det med 200kr för snabbkontakten till laddaren som även redovisar statusen på batteriet, sen kan 7800kr läggas på vettigare saker, eller 7100kr om laddare måste köpas. Batteriet kommer inte leva längre pga elvärmare, man missar bara givna singnaler att det är dax att ladda i tid. Har man som vana att missköta så blir det överfrekventa batteribyten oavsett hur man beter sig.
Senast redigerad av 1 ER, redigerad totalt 0 gånger.
av oldtimersmc
Har gjort några montage och det kräver en del men det är värt det, skrivit några trådar i ämnet.
Har just nu 2 st v70 2.4d och d3 med egenmonterad motor/cupevärmare utag +en carlix bc1205 onlineladdare.

Rena myset när det sitter där men det tar en dag får du räkna med om du är en normal hemmamek.
Tekniskt normalbegåvad + läskunning =en helg
Besparingen ligger på ca halva priset

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]