Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Jag vet att detta diskuterats tidigare, och då har det ofta framförts att XC70 skulle vara mer prisvärd.
Men när jag bygger motsvarande bilar så blir v60cc endast marginellt dyrare.

I båda fall har jag valt:
-D4 AWD Summum (eller sport i xc70 fallet)
-Metallic
-18" hjul (ingår i xc70)
-Backkamera
-VOC
-Laminerade rutor
-Driver alert system (ingår i xc70)
-Progressivt styrservo
-Parkeringshjälp fram och bak

Ingen av bilarna har:
-Större stereo
-Navigation
-Taklucka
-Blis
-Drag

Fördelar XC60
-Mycket snyggare och modernare framtoning (absolut inte oviktigt)
-Mycket snyggare sportskinninredning
-Billigare skatt

Fördelar XC70
-Elektrisk baklucka
-Stänkskydd runt om (stort plus tycker jag).
-Större lastutrymme (iof inget vi behöver då vi är tre i familjen).
-Möjligt att välja till tonade rutor.

Så, frågan är alltså varför XC70 anses som mer prisvärd?
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvos prissättning varierar över tiden. När jag köpte min XC70 för några år sedan var det klart dyrare att skaffa en XC60. V60 CC fanns inte då.
Så vad som var sanning på den tiden kan ju vara osant idag.
av Gabriel
Jag har ska träffa säljaren imorgon, det är nog sista chansen då att beställa en xc70 så som jag vill ha den.
Även om v60cc väckt något mer habegär när jag sett dem så har jag hela tiden tänkt på xc70 som ett förnuftigare val, men är det verkligen så?

Komfort och ljudnivå bör vara likvärdiga i en XC70 Sport och i en V60cc antar jag?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Du har provkört bilarna du funderar på förmodar jag? Även om det är samma gamla motor och automat i dem så är det ju helt skilda fordon.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag gillar V60 bättre än XC70.

Sextin tonar du rutorna på i efterhand. Laminerat från fabrik.
Går det inte att montera stänklappar på en V60CC?
Elektrisk baklucka skulle ja ändå välja bort på en 70. Anledningen är att ja inte vill att någon bara ska öppna luckan i ett normalt garage. Då slår luckan i undersidan av garageporten. Var bara några millimeter från att sabba en XC60 på det viset. Fick nästan hänga mig i luckan så den stannade och inte tog skada eller skadade min port. Ja har en svärfar som är ljummen och bara häver upp saker och ting. Han lyckades skada sin dotters splitter nya C30 i garaget :-(O)

V60 är en så pass mycket nyare modell så bara det väger blytungt mot en 70.
Användarvisningsbild
av keroan
Perra83 skrev:Jag gillar V60 bättre än XC70.

Sextin tonar du rutorna på i efterhand. Laminerat från fabrik.
Går det inte att montera stänklappar på en V60CC?
Elektrisk baklucka skulle ja ändå välja bort på en 70. Anledningen är att ja inte vill att någon bara ska öppna luckan i ett normalt garage. Då slår luckan i undersidan av garageporten. Var bara några millimeter från att sabba en XC60 på det viset. Fick nästan hänga mig i luckan så den stannade och inte tog skada eller skadade min port. Ja har en svärfar som är ljummen och bara häver upp saker och ting. Han lyckades skada sin dotters splitter nya C30 i garaget :-(O)

V60 är en så pass mycket nyare modell så bara det väger blytungt mot en 70.
Det går ju att programmera hur högt luckan ska öppnas automatiskt. Öppna för hand till det läget du vill att den ska stanna, håll sedan in stäng-knappen i typ 3 sekunder. Sen stannar luckan i det läget i fortsättningen :-)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Skulle helt klart välja XC70, V60 är Volvos budget bil och känns mer budget på i princip alla punkter, ljudisolering sämre, trång kupé osv. Sämre komfort osv..
av Lövet
V60CC är dock betydligt trevligare att köra än XC70. Det är stor skillnad i hur chassit och styrningen är. Men för mig känns V60CC väldigt konstig som bil betraktat. Det är en bil som är designad för att se slank ut, sedan höjer man upp den på styltor och slänger på omålad plast? Egenskapsmässigt ger den nära nog ingenting mer än en vanlig V60.
Användarvisningsbild
av crumpets
Enklare insteg, trevligare att köra lite högre uppsatt med bättre överblick, och allmänt mysigt att ha en hög bil när det är mycket skit och snö på vägen tycker jag ändå är klart nog jmf mot vanlig V60. Jag hade lätt kunnat överväga en CC.

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]