Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeMa
Har ett batteri stående köpt till en V70N 2,4D MY08 och undrar om någon vet om det funkar i min V70II 2,4D MY09?
Polerna verkar sitta lika, måtten iaf bredd och längd verkar samma men höjden har jag inte kunnat mäta på V70II för batteriet sitter fortfarande i bilen.
Men de har olika artikelnummer och när man slår dem i datorn passar det ena bara V70 2004-2008 och det andra bara 2008-.
Frågan är vad som kan skilja så att det inte passar?
Någon som vet?

/Per
Användarvisningsbild
av ER
Det passar inte om det är ett längre batteri av typ 260-300mm+ längd, ditt är 190mm högt om det är ett som passar V70N, det du skall ha bör vara 175mm högt för att passa lådan utan komplikationer. Det "går" att få plats med högre men fulmodd utan dess like när man skär sönder locket som tar i men inget jag skulle göra eller ens fundera på.
av PeMa
Längden tyckte jag var lika på dem, ca 35 cm...
Men det är alltså höjden som skiljer då?
Får väl byta det på Volvo då till ett som passar V70II...

/Per
av andersuw
PeMa skrev:Längden tyckte jag var lika på dem, ca 35 cm...
Men det är alltså höjden som skiljer då? Får väl byta det på Volvo då till ett som passar V70II...
Ja såvitt jag vet är det bara höjden som (sannolikt) skiljer. Tidiga V70 II har en låda som tyvärr bara rymmer 17,5 cm på höjden. Senare versioner, som min egen, har dessbättre en högre låda som klarar 19 cm. Vissa av dem som har den lägre lådan har valt att modifiera den så att ett lite högre batteri går i. Såvitt jag vet handlar det bara om att såga ur lite på vissa ställen i locket. Sök lite här på forumet så hittar du trådar om detta.
av PeMa
andersuw skrev:
PeMa skrev:Längden tyckte jag var lika på dem, ca 35 cm...
Men det är alltså höjden som skiljer då? Får väl byta det på Volvo då till ett som passar V70II...
Ja såvitt jag vet är det bara höjden som (sannolikt) skiljer. Tidiga V70 II har en låda som tyvärr bara rymmer 17,5 cm på höjden. Senare versioner, som min egen, har dessbättre en högre låda som klarar 19 cm. Vissa av dem som har den lägre lådan har valt att modifiera den så att ett lite högre batteri går i. Såvitt jag vet handlar det bara om att såga ur lite på vissa ställen i locket. Sök lite här på forumet så hittar du trådar om detta.
Jag mätte lite noggrannare i bilen och det saknas några cm på höjden för att det skall passa, annars är det samma.
Jag vill inte såga sönder nåt, så jag får byta ut det vid tillfälle.
Det som sitter i nu är volvo original det med, max tre år gammalt och redan dåligt...
av andersuw
PeMa skrev:Jag mätte lite noggrannare i bilen och det saknas några cm på höjden för att det skall passa, annars är det samma.
Jag vill inte såga sönder nåt, så jag får byta ut det vid tillfälle. Det som sitter i nu är volvo original det med, max tre år gammalt och redan dåligt...
Ja, det är lite trist att man är hänvisad till att delvis paja batterilådan eller köpa batteriet hos Volvo, säkert till högre pris än vad man kan få samma kvalitet för på annat håll. Såvitt jag vet är det svårt att hitta batterier som har rätt höjd någon annanstans men det är möjligt att det går om man anstränger sig lite.
Användarvisningsbild
av ER
Vad jag fått fram när jag frågat så är 90Ah/800CCA batteriet jag har tillverkat av Varta och lika dyrt(ca 1700kr) på Volvo som Varta vill ha för samma batteri i sin egen färg och dekaler på större kedja så inte billigaste stället men fullt jämförbart med Volvohandlare och sina pålägg, så inte dyrare vilket inte alltid är fallet så nitar kan man gå på om man inte kollar upp före och bara kör på "instinkt". Detta är bara 1000kr billigare än Vartas värsting AGM för bilmodellen.
Har många gånger köpt reservdelar på Volvo just för att original var billigare än 3:dje part av motsvarande kvalitet.
av andersuw
berrabus skrev:Jag har en V70 -08 (nya karossen) och jag har precis satt i ett Exide EA 900 med måtten LxBxH: 315x175x190

Inga som hest problem.
Hur förklarar du det? Uppenbarligen finns det ju folk här som haft problem att få igen locket till batterilådan med batterier av "standardhöjd" (19 cm). Har Volvo ändrat höjden på lådan (eller utformningen av locket) flera gånger? Är just det batteri du köpte aningen lägre än de flesta andra batterier av normalhöjd? Eller har du locket lite öppet?
av andersuw
ER skrev:Vad jag fått fram när jag frågat så är 90Ah/800CCA batteriet jag har tillverkat av Varta och lika dyrt(ca 1700kr) på Volvo som Varta vill ha för samma batteri i sin egen färg och dekaler på större kedja så inte billigaste stället men fullt jämförbart med Volvohandlare och sina pålägg, så inte dyrare vilket inte alltid är fallet så nitar kan man gå på om man inte kollar upp före och bara kör på "instinkt". Detta är bara 1000kr billigare än Vartas värsting AGM för bilmodellen.
Har många gånger köpt reservdelar på Volvo just för att original var billigare än 3:dje part av motsvarande kvalitet.
Så kan det kanske vara någon gång. Men det är ganska sällan enligt min erfarenhet. För vissa delar föredrar jag hur som helst att köpa Volvo original. Men det gäller knappast batterier. Ett Vartabatteri märkt Varta kan du köpa lite varstans och vanligen kan du hitta det till bättre pris någonstans än samma Vartabatteri märkt Volvo hos din Volvo ÅF. Jag satte i ett Varta Ultra Dynamic AGM av största modell (95 Ah) i min V70 T5 -02 för sju år sedan. Det batteriet, som då var det kanske bästa som fanns att få, fanns inte ens att tillgå hos Volvo. Och de som Volvo kunde erbjuda kunde man definitivt hitta till bättre pris på annat håll.

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]