Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla Volvo mekare.

har införskaffat mig nyligen en kina clone av volvos egna diagnosutrustning, Volvo Dice med tillhörande programvara vida 2013D.
Jag funderade någon dag att läsa av min Volvo V70II-11 och därmed innehar jag en del funderingar.

För det första i och med att jag är grön inom området när det gäller avläsningen med detta verktyg. Finns det någon riska att man kan påverka någon inställning i Ecu av misstag, som påverkar motorns prestanda?

min andra fundering i vilken ordning ska inkoppling och avläsningen ske? samt i vilka steg kopplar jag ur diagnosverktyget.

tack för svar

med vänliga hälsningar
En glad bilmeksamtör.
markus1980 skrev:För det första i och med att jag är grön inom området när det gäller avläsningen med detta verktyg. Finns det någon riska att man kan påverka någon inställning i Ecu av misstag, som påverkar motorns prestanda?
Nej. Det finns ett fåtal parametrar du kan ställa via VIDA men ingen av dem rör motorprestanda såvitt jag vet. Och jag tror risken för att du av misstag kommer åt dessa parametrar är minimal. Du lär se i VIDA vad det handlar om.
markus1980 skrev:min andra fundering i vilken ordning ska inkoppling och avläsningen ske? samt i vilka steg kopplar jag ur diagnosverktyget.
Tror inte du behöver oroa dig särskilt mycket över detta heller. Systemet verkar vara rätt robust i det här avseendet. Själv skulle jag göra uppkopplingen mellan bil och dator först samt slå på tändningen. Sedan skulle jag starta VIDA. Nedkoppling i omvänd ordning. Men andra alternativ kanske också fungerar. I vilket fall tror jag inte det finns någon risk för att du pajar något om du vid något tillfälle skulle göra fel. Bara att försöka på nytt och göra det i rätt ordning.
markus1980 skrev:Hej alla Volvo mekare.

har införskaffat mig nyligen en kina clone av volvos egna diagnosutrustning, Volvo Dice med tillhörande programvara vida 2013D.
Jag funderade någon dag att läsa av min Volvo V70II-11 och därmed innehar jag en del funderingar.

För det första i och med att jag är grön inom området när det gäller avläsningen med detta verktyg. Finns det någon riska att man kan påverka någon inställning i Ecu av misstag, som påverkar motorns prestanda?

min andra fundering i vilken ordning ska inkoppling och avläsningen ske? samt i vilka steg kopplar jag ur diagnosverktyget.

tack för svar

med vänliga hälsningar
En glad bilmeksamtör.
Tjena,

Har också beställt mjuk- och hårdvaran från Kineserna, men hunnit inte installera programvaran på datan. Krävs det verkligen Win 7 Pro som Kineserna gör gällande i annonserna på aliexpress? Har Win 7 Home Edition på datorn jag tänk använda för det ändamålet.
Användarvisningsbild
av Doffen
mitsu00 skrev:
markus1980 skrev:Hej alla Volvo mekare.

tack för svar

med vänliga hälsningar
En glad bilmeksamtör.
Tjena,

Har också beställt mjuk- och hårdvaran från Kineserna, men hunnit inte installera programvaran på datan. Krävs det verkligen Win 7 Pro som Kineserna gör gällande i annonserna på aliexpress? Har Win 7 Home Edition på datorn jag tänk använda för det ändamålet.

Ja, du må ha Win 7 Pro for å få VIDA til å fungere! :)
mitsu00 skrev:Har också beställt mjuk- och hårdvaran från Kineserna, men hunnit inte installera programvaran på datan. Krävs det verkligen Win 7 Pro som Kineserna gör gällande i annonserna på aliexpress? Har Win 7 Home Edition på datorn jag tänk använda för det ändamålet.
Om det gäller en tämligen färsk VIDA-version krävs Win 7 Pro, ja, i alla fall om du inte fipplar med registryt enligt vad som framgår tidigare i tråden. Ett annat sätt är att köra VIDA i en virtuell maskin. Då blir man mindre beroende av vilket OS som redan finns på datorn. Dessutom slipper man problem med det faktum att VIDA verkar vara rätt känsligt för vilken programvara som finns i omgivningen mera allmänt. Jag har Win 7 Pro/Ultimate men valde ändå den virtuella lösningen, närmare bestämt den man kan köpa här:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026
Har också version 2014D. Blir nog till att köpa en äldre Lenovo burk med Win 7 Pro på Blocket. Har för mig att det inte går att uppgradera till Win 7 Pro med Home Edition säkerhetsnyckel.
Liten update: installerade programvaran på datorn. Gick bra. Bilens data lästes av korrekt av dice. skall bli kul imorgon att testa vad den klarar av. Versionen jag köpte var Vida DicePro+ 2014D
Användarvisningsbild
av js1
Gick det på W7 home eller fick du fippla?
js1 skrev:Gick det på W7 home eller fick du fippla?
Nej, köpte en beg. dator på Blocket m Win 7 Pro. Installerade om operativsystemet, laddade ner Explorer 9 och så in med Vida. Gick hur bra som helst. Man kan välja mellan flera språkversioner, bla svenska.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]