Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nnorkk
insåg när jag inte kom upp för en backe nu på kvällen att jag inte har någon drivning bak, misstänkt det ett tag men nu såg jag att framhjulen spann hej vilt och bakhjulen stod still och bilen började till och med åka bakåt pga halkan utan att bakhjulen grep in.

Vad kan vara felet, jag antar att jag har Haldex gen 5, blen har gått ca 10 000 mil och är servad enligt konstens alla regler på volvoverkstad.

Någon annan som upplevt samma fel?
Användarvisningsbild
av gooose
Får du något meddelande i displayen om att awd serv erfordras eller nått liknande

Vart servar du din bil Är det inom volvohandeln ?

För det har funnits en ny programvara för DEM/ haldex styrenheten sedan någon månad tillbaka
Om du servar/lämnar in din bil volvohandeln så utföser detta vid Verkstadbesök med automatik ( Om tid finnes vilket detofta inte gör vid tex ett hjulskifte)

Så börja med att kontakta din volvohandlare eller annan verkstad som får utföra Garantijobb på din bil så kan dom se om du har senaste programvaran i innan felsökning utföres

//Gooose
av nnorkk
tack för info.

bilen är servad som den ska på Rejmes i Norrköping, senast för två månader sedan.

Jag ska åka förbi dem idag och prata med dem.

Eftersom bilen hunnit fylla två år så är nybilsgarantin slut men det är rätt kasst att den går sönder efter mindre än 2,5 år.
Användarvisningsbild
av Momentum
Du har reklamationsrätt under tre år, och man kan förvänta sig att drivsystemet ska hålla längre än 2,5 år, så det är en solklar reklamtion (om man nu bråkar på Rejmes)
av Sharkbait
VolvoB20 skrev:Haldex Gen 5 verkar inte hålla så länge.

Har hört allt för många som redan behövt byta, jag har själv bytt pump.

Här är fler som har samma problem

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... x#p1023694

Återigen är det bevisat att Gen 5 gynnar bara en part och det är Volvo. En sämre produkt, mindre delar som ger mer vinst i Volvos fickor.

Förlorarna är återigen beg kunderna som får ta den stora smällen!
av nnorkk
Tack, ska hävda reklamationsrätten.

Har nu varit på Rejmes och först såg de förvånade ut att jag inte fått några felmeddelanden.

De antydde dock att den nya programvaran är ett måste för att pumpen bak ska hålla. De medgav även att det börjat komma en hel del problem med systemet, jag tolkade det som att det bara var en tidsfråga innan just detta skulle hända.

Eftersom vi har 10 AWD bilar på företaget skickar vi in alla för uppgradering omgående vilket var deras rekommendation också.

Se det som en uppmaning.

2,5 år får man säga är en ganska usel hållbarhet, ska byta bil i sommar och tveksamt om det är lönt att välja en bil med Haldexsystem igen?
Användarvisningsbild
av MartinS
Haldex Gen5 med mjukvara från volvo verkar ju lite tveksam, jag är inte det minsta förvånad.

nnorkk skrev:Tack, ska hävda reklamationsrätten.
Tänk på att konsumentköplagen bara gäller konsumenter... Inte företag.
av andersuw
MartinS skrev:Haldex Gen5 med mjukvara från volvo verkar ju lite tveksam, jag är inte det minsta förvånad.

nnorkk skrev:Tack, ska hävda reklamationsrätten.
Tänk på att konsumentköplagen bara gäller konsumenter... Inte företag.
Även om det inte skulle gå att ta detta via reklamationsrätten bör det ju täckas av maskinskadeförsäkringen (under förutsättningen att bilen inte passerat den bortre miltalsgränsen). Det blir ju en del självrisk i så fall men kanske hjälper lite ändå.
Användarvisningsbild
av Momentum
Det stämmer att det bara är två år reklamationsrätt för företag
Men om man är företag och har köpt 10 bilar hos en Volvo ÅF, så skulle jag nog vara intresserad av att hålla den företagskunden nöjd = fixa felet

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]