Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimmi
Hej har en eller hade en v70 2010 2.4d som går som en klocka.Men prg av av att jag o frugan går i sär så sitter jag i min gammla trotjänare v70 2002 oceanrace igen.

Går ingen nöd på mig.Men när jag skaffa diseln körde jag runt 3000 mil per år.Nu blir det runt 1200 mil.

Men efter kört en v70 2010 en stund så känns det lite gammalt i min 2002.

Men kan inget om volvos besinmotorer från 2008. några tips behöver inte ha en racer men drar husvagn på 1200kg. på sommarn.
av Schmoyoho
Det finns väl inte allt för många bensinmotorer till V70 II. 2.5T är ju en gammal motor och beprövad men som har den fatala bristen med multiremmen (om multiremmen går av trasslar den in sig i kamremmen). Vad jag förstår inte jättevanligt men det händer ju. Sen finns det ju två sexor: 3,2:an som är en, ja, 3,2 liters sugmotor på 238 hk och T6 som är en turbosexa på 285 hk. Båda de två har ju kamkedja och är väl i överlag bra motorer. Vissa tidiga 3,2:or kunde dra lite olja men inga andra problem vad jag vet. Bra kraft, bra ljud och behaglig gång. Sexorna finns dock bara med TF-80SC-automaterna dvs slirlådor.

Edit: finns ju typ 2.0F också men vet inte om jag personligen tycker de är så särskilt kul. Tror de varvar kring 3000 RPM i 100 km/h vilket är ungefär som en gammal 240 utan överväxel. Men det beror ju på vad du ska ha bilen till också, förstås. 3,2:a kan ju vara att ta i lika gärna och de är ibland lite skralt utrustade. T6:orna är i regel välutrustade men de är svårare att få tag på. Egentligen är ju 2,5T och 2,5FT trevliga förutom multiremshistorian. 3,2:orna slutade ju tillverkas redan krnig 2010 så det är nog även lättare att få tag på en 2,5T som är både nyare och bättre utrustad.
av valln
Nej, jag tror inte det finns nästan något fall på forumet på att kamremen har trasslats sönder på en 2.5T. Ytterst få, kanske 1 st 2.5FT, finns på forumet med trasig motor av kamremshaveri.
Däremot finns det säkert ett tiotal dieselmotorer med haveri, tror att dieselmotorn sliter mer på vissa komponenter ex. ac-pump?
Dock har det sålts väldigt få 2.5T på sista generationen v70, mera etanolvarianten 2.5FT.
av Yaniz
valln skrev:Nej, jag tror inte det finns nästan något fall på forumet på att kamremen har trasslats sönder på en 2.5T. Ytterst få, kanske 1 st 2.5FT, finns på forumet med trasig motor av kamremshaveri.
Däremot finns det säkert ett tiotal dieselmotorer med haveri, tror att dieselmotorn sliter mer på vissa komponenter ex. ac-pump?
Dock har det sålts väldigt få 2.5T på sista generationen v70, mera etanolvarianten 2.5FT.
Du tog orden ur min mun ...
Användarvisningsbild
av börne
Kan varmt rekommendera 2,5T med 231hk motorn som kom 2010, men den är som sagt jäkligt ovanlig, vet inte om jag är den enda här som har en, men en 2,5FT är ju same shit i princip. Nu ska man ju inte behöva göra ventiljusteringen för x antal tusen längre. Den har tätare serviceintervall men lägre skatt.

Kanske ingen raket, men den drar bra på låga varv & inga problem att tex göra en omkörning på sexan på motorväg osv. Den går lite som en diesel då den är så stark på låga varv, men sen kan man varva den om man vill & då både drar den fint & låter gött.
Användarvisningsbild
av AndreasHo
Kan också varmt rekommendera 2.5FT, hade en 2009a innan, enda anledningen till att jag bytte var att jag kör mellan 5-6 000mil om året vilket blir väldigt dyrt, förbaskat rolig motor kan jag säga.

Mvh
Användarvisningsbild
av joel80
Väldigt nöjd med vår T4F V60.. Så råkar du kolla på en ännu nyare V70 och råkar på en T4F är det inte helt tokigt heller.
Drog vagn med den i sommras och det var väldigt smidigt och skönt.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]