Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 II 2.4d MY2010 som köptes vintern 2012-2013 vars dieselvärmare har börjat ha väldigt kort körtid innan den stänger av sig för att det är för låg batterispänning.

Har bara behövt använda värmaren två gånger i år och vid båda tillfällena har dieselvärmaren redan efter 5-10 minuter stängt av med varning om att batteriets spänning är för låg och bilen är fortfarande kall.

Vid båda tillfällena har jag först kört ungefär 60 mil (så batteriet borde där vara fulladdat), sedan dagen efter kört en kort tur-och-retur på bara några kilometer (utan värmare) och sedan låtit bilen stå kall i några få minusgrader i 3-4 dagar. Vid nästa tillfälle har jag kört dieselvärmare i kanske -5° och det är då den stänger av sig efter 5-10 minuter. Är det här normalt eller bör dieselvärmaren kunna köras längre? Kanske batteriet som börjat vara dåligt?

Första vintrarna (2013 och 2014) hade jag problem med att dieselvärmaren stängde av sig själv först efter att batteriet var så utdraget att bilen inte gick att starta. Men då kunde jag ändå köra värmaren i säkert 30 minuter och bilen blev också ordentligt varm.

Batteriet kontrollerades efter att det dragits ur och det var okej, har vad vet inte fått någon mjukvaruuppdatering som ska ha ändra hur dieselvärmaren körs sedan dess.
Dieselvärmaren borde gå i ca 50min om du direktstartar den. Tidsställer man den så startar den automatiskt i "rätt tid" innan den tid man ställt in på tiduret.. I -5 borde det nog vara minst 30-40 minuter innan.

Om det inte är batteriet kanske det är nån givare eller nått som knölar? Kanske skulle du ta o få felkoderna utlästa..
om du har möjlighet så prova med ett annat batteri , kanske är orginalbatteriet som sitter i och då kan det ju vara dags att byta det . den som kollade batteriet ,gjordes det med en "belastningsgrind" vilket är nödvändigt för att få batteriet provat riktigt. :D
TS behöver sannolikt byta batteri. Det har ändå hållit ganska länge jämfört med vissa andra originalbatterier. Ska inte nämna några namn....

Jag kan tillägga att det nu finns en mjukvaruuppdatering gällande dieselvärmaren, som ska lösa (eller i alla fall förbättra) problemet med tömda batterier när värmaren körs. Min bil var inne på service för två veckor sedan och fick då denna uppdatering.
Okej, fick som sagt 5-10 minuter och det var med direktstart. Kanske fick jag den nya mjukvaruuppdateringen vid servicen i somras då jag aldrig tidigare har fått varningen om att batteriet är påväg att tömmas innan det är för sent.

Vet inte hur batteriet kontrollerades men det var på en Volvo-verkstad så jag antar/hoppas att det gjordes korrekt då jag betalade för att få batteriet testat. Men detta var alltså två år sedan nu. :)

Prövade att ladda batteriet nu på förmiddagen. Indikatorn började på det lägsta och var uppe på 75% efter en stund, så batteriet var långt ifrån laddat och då körde jag 50 mil igår kväll. Så batteriet verkar inte ladda som det ska.

Har inte bytt batteri själv sedan jag köpte bilen så det kan vara samma batteri som sitter i den som när den togs ut så vitt jag vet. Så det skulle inte vara helt osannolikt att batteriet har blivit dåligt nu.
Kör inte värmaren mer om den bara går 5-10 min.. Det ska inte vara så bra för den om det inte hinner bli tillräckligt varmt.. Då kan den sota igen..
abcd1234 skrev:Prövade att ladda batteriet nu på förmiddagen. Indikatorn började på det lägsta och var uppe på 75% efter en stund, så batteriet var långt ifrån laddat och då körde jag 50 mil igår kväll. Så batteriet verkar inte ladda som det ska.
Om batteriet laddar som det skall när du använder batteriladdare men inte gör det när du kör bilen pekar det på problem med generatorn/laddningsregulatorn snarare än batteriet. Har du provat att mäta upp vilken spänning generatorn levererar?
abcd1234 skrev: Prövade att ladda batteriet nu på förmiddagen. Indikatorn började på det lägsta och var uppe på 75% efter en stund, så batteriet var långt ifrån laddat och då körde jag 50 mil igår kväll.
Att laddaren indikerar 75% efter en stund betyder inte att det har 75% kvar av sin ursprungliga kapacitet. Bara att det har 75% av sin nuvarande kapacitet. Ungefär.
Tycker du har alla tecken på att batteriet är dåligt. Tar emot laddning dåligt, har inte kräm kvar efter tio minuter etc.
Byt!!!
apersson850 skrev:Byt batteri. Om det inte är gjort är det nästan säkert det som är felet.
Dåligt batteri är ju det vanligaste felet i fall som dessa. Och det kan mycket väl vara det i just det här fallet också. Men om TS kört 50 mil kvällen innan och batteriet fortfarande kan laddas upp avsevärt med batteriladdare dagen därpå tycker jag nog det är värt att undersöka vilken laddspänning generatorn/laddningsregulatorn levererar.

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]