Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jh8001
Hej,

Har en V70II D4 Momentum MY15.

Vad är nackdelarna med att ta bort batteriet på en så här modern bil? Så länge man följer instruktionsboken, så klart. Vilka inställningar försvinner egentligen? Tappar navigatorn alla egna lagrade platser till exempel? Hittar inget om det här i instruktionsboken. Jag skulle vilja köra en uppfräschning av mitt batteri med min CTEK-laddare men jag bor i lägenhet och kan inte ladda batteriet utan att ta loss det och ta med det upp i lägenheten.
Färddatorn tror jag nollas o ev trippmätarn men e inte säker, har inte märkt några andra delar som påverkas

Ingen fara o plocka urbstteriet
jh8001 skrev:Hej,

Har en V70II D4 Momentum MY15.

Vad är nackdelarna med att ta bort batteriet på en så här modern bil? Så länge man följer instruktionsboken, så klart. Vilka inställningar försvinner egentligen? Tappar navigatorn alla egna lagrade platser till exempel? Hittar inget om det här i instruktionsboken. Jag skulle vilja köra en uppfräschning av mitt batteri med min CTEK-laddare men jag bor i lägenhet och kan inte ladda batteriet utan att ta loss det och ta med det upp i lägenheten.
Har inte provat att koppla loss batteriet på min "nya" V70 D4 -15 ännu. Men om det funkar som på föregående generation (V70N) bör bilen inte "glömma" något alls (utom möjligen tidsinställningen) och det skulle förvåna mig om det funkar sämre nu. Det allra mesta ligger i minnen som inte är strömberoende. Som framgår av manualen skall du dock vänta fem minuter efter att du tagit bort nyckeln (eller ställt tändningen i läge 0 om du har keyless) så att bilen hinner lagra de senaste noteringarna där de hör hemma.

Som du kanske redan vet har din bil två batterier: Det vanliga startbatteriet och ett mindre som går in och upprätthåller spänningen till diverse förbrukare när start/stopp-systemet drar igång bilen igen m.h.a. det vanliga startbatteriet sedan motorn autostoppats. Men jag tror inte detta mindre batteri på något sätt används när du kopplar loss det stora.

Notera också att det av säkerhetsskäl inte är så bra att ladda ett batteri inomhus, i alla fall inte i en mindre lokal som en lägenhet. Det finns risk för gasbildning från batteriet när det laddas. Normalt sett är risken för problem med detta rätt liten men det kan vara en god idé att ladda ute på balkongen om du har den möjligheten och du kan tillse att det inte regnar på grejerna.
av jh8001
andersuw skrev:Notera också att det av säkerhetsskäl inte är så bra att ladda ett batteri inomhus, i alla fall inte i en mindre lokal som en lägenhet. Det finns risk för gasbildning från batteriet när det laddas. Normalt sett är risken för problem med detta rätt liten men det kan vara en god idé att ladda ute på balkongen om du har den möjligheten och du kan tillse att det inte regnar på grejerna.
Det har jag koll på. Brukar ladda på min inglasade balkong. Funkar utmärkt.
Du tappar endast klockan samt fönsterhissarnas automatik. Men angående att vänta fem minuter innan man lyfter minuspolen är inte bara för att alla datorer ska hinna spara inställningar utan främst för att de ska hinna stänga ner. Har man otur ska man tydligen kunna orsaka skador om man lyfter minuspolen vid fel tillfälle.
av rid54
Gasbildningen är inte ett problem om man inte ställer batteriet i ett tätt akvarium och sedan för in antändningskällor där... Det som bildas är vätgas och syrgas, sk knallgas. Farligt om det inte är utspätt. Att ladda batteriet i farstun är inte ett problem, men har man en plats med bra ventilation är det ju ännu bättre. Gasbildningen startar inte på allvar förrän batteriet är fullt. En "intelligent" laddare minimerar sådana problem.
av least
andersuw skrev:Notera också att det av säkerhetsskäl inte är så bra att ladda ett batteri inomhus, i alla fall inte i en mindre lokal som en lägenhet. Det finns risk för gasbildning från batteriet när det laddas. Normalt sett är risken för problem med detta rätt liten men det kan vara en god idé att ladda ute på balkongen om du har den möjligheten och du kan tillse att det inte regnar på grejerna.
Och alla lägenheter i landet har samma storlek och ventilation ...
least skrev:
Och alla lägenheter i landet har samma storlek och ventilation ...
Nej. Det är en missuppfattning från din sida.
Ett vanligt startbatteri till en bil kommer aldrig kunna skapa en sådan luft/vätgasblandning att en knallgasexplosion kan inträffa, oavsett lägenhetsstorlek och definitivt inte med en intelligent laddare.
Med stora blyaccar i typ batterirum, eller eltruckar, visst, det finns en risk. (Dessutom skapar det en oerhört dålig luft) Men inte ett sketet 50-100 startbatteri.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]