Moderator: Moderatorer
palmqvist skrev:Det är inget jag hade saknat, nya har jag det men har slagit av detVarför? Detta är en funktion jag längtat efter ända sedan jag började köra bil och nu äntligen har. Har aldrig förstått varför man ska behöva sitta och tänka på att slå av och på helljuset vid mörkerkörning. Jag verkar inte vara ensam för det är en hel del som uppenbarligen inte orkar sitta och dra i spaken och kör på halvljus hela tiden, vilket förstås inte är det säkraste alternativet. Nu har man äntligen lyckats automatisera det hela. Varför då inte tillvarata det?
andersuw skrev:Nu har man äntligen lyckats automatisera det hela. Varför då inte tillvarata det?Automatisk avbländning fanns på Cadillac redan på 50 talet!
börne skrev:Jag vet. Men det funkade uppenbarligen inte så bra i alla lägen och försvann som option på 80-talet. Sedan är det, såvitt jag vet, först under det senaste decenniet eller så som bilindustrin börjat erbjuda detta på nytt, i en tappning som funkar lite bättre. Helst hade jag förstås velat ha de aktiva helljus som först lanserades på S/V/XC60 för ett par år sedan, där helljuset är på hela tiden och där man bara bländar av den lilla bit av ljusbilden som riskerar att störa föraren av det fordon man möter eller följer efter. Men detta finns desvärre inte att få till V70, troligen därför att det är svårt att åstadkomma utan att designa om strålkastarna, vilket man förstås inte gärna ville göra på en modell som då bara hade ett par år till kvar att leva.andersuw skrev:Nu har man äntligen lyckats automatisera det hela. Varför då inte tillvarata det?Automatisk avbländning fanns på Cadillac redan på 50 talet!
andersuw skrev:Den bländar av för trädgårds lampor någon enstaka väglampa bländar den av för, bländar av för självbländning vita o nya blåaskyltar, vit julbelysning tycker den e jobbig.palmqvist skrev:Det är inget jag hade saknat, nya har jag det men har slagit av detVarför? Detta är en funktion jag längtat efter ända sedan jag började köra bil och nu äntligen har. Har aldrig förstått varför man ska behöva sitta och tänka på att slå av och på helljuset vid mörkerkörning. Jag verkar inte vara ensam för det är en hel del som uppenbarligen inte orkar sitta och dra i spaken och kör på halvljus hela tiden, vilket förstås inte är det säkraste alternativet. Nu har man äntligen lyckats automatisera det hela. Varför då inte tillvarata det?
palmqvist skrev:Jag passade på att testa funktionen omedelbart efter att jag köpt bilen eftersom jag hade runt fem timmar mörkerkörning innan jag kom hem. Den betedde sig perfekt nästan hela vägen. Det var bara när jag ett kort stycke körde på en väg med väldigt mycket reflexer som den vägrade slå på helljuset fast den borde eller bländade av igen därför att den tvekade om vad som gällde. Å andra sidan är det bättre att den ibland felar åt det hållet än åt det andra. Och när den felar är det i normala fall heller inget problem att köra med enbart halvljus. Reflexer och lampor längs vägen är ju till hjälp i det avseendet.andersuw skrev:Den bländar av för trädgårds lampor någon enstaka väglampa bländar den av för, bländar av för självbländning vita o nya blåaskyltar, vit julbelysning tycker den e jobbig.palmqvist skrev:Det är inget jag hade saknat, nya har jag det men har slagit av detVarför? Detta är en funktion jag längtat efter ända sedan jag började köra bil och nu äntligen har. Har aldrig förstått varför man ska behöva sitta och tänka på att slå av och på helljuset vid mörkerkörning. Jag verkar inte vara ensam för det är en hel del som uppenbarligen inte orkar sitta och dra i spaken och kör på halvljus hela tiden, vilket förstås inte är det säkraste alternativet. Nu har man äntligen lyckats automatisera det hela. Varför då inte tillvarata det?
Nu är jag inne på min andra lån[…]