Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomisco
Halloj. Har upptäckt att bilen (V70 T4F 2012) Behåller senast visad temperatur när jag stänger av bilen. Om jag tex kör in bilen i garaget när det är -10 ute så står det -10 i displayen nästa gång jag startar bilen, även om det gått flera dagar. Jag har +10 grader i garaget. Ska det vara så?
av ThunderAce
nej det ska inte vara så, tempsensorn mäter i realtid och man får olika temp om man kör tex utifrån till ett varmt parkeringshus,
temperaturen ändrar sig direkt och sakta stiger till omgivningstempen
av Tomisco
Ok, men när jag startar bilen och kört en bit så visar den aktuell temperatur igen. Det verkar som den slutar mäta helt när motorn är avslagen. Kan det räcka med att byta givaren i backspegeln tror ni? När jag kört i 5 minuter visas ju ändå rätt temperatur.
av Droopy
ska vara så, den behåller senaste temp, efter någon/några min har det reglerats i displayen. var iaf det svaret jag fick, har inte reflekterat över det på alla andra hyr/lånebilar, ska lägga märke till det nästya gång
Användarvisningsbild
av palmqvist
Misstänker att det skall vara så.

Har oxå reagerat på det någon gång men inte funderat mer på det
av ThunderAce
min 2010 gör inte så och inte brors 2012a heller, men det kanske är lite olika beroende på bil/utrustning eller annat
som styrs via tempsensorn
ska höra med Volvo nästa gång jag är på plats
av Tomisco
Blir inte klok på detta!! Igår gjorde jag ett nytt test. Temp i garaget = 12 grader. Bilen visar +1 grad, vilket var den senaste aktuella utetemperaturen när bilen kördes senast för 2 dagar sedan. Jag blåste på vänster backspegel med en hårfön i några minuter. Öppnar sedan en dörr för att tända displayen och nu visar displayen 20 grader!! Då verkar den ju ändå mäta fast bilen är avstängd. Jag kollar sedan tempen med några minuters intervall och då sjunker den sakta ner till garagets temperatur = 12 grader. Jag börjar misstänka nåt mjukvarustrul. När den väl mäter så visar ju korrekt temp. Vad tror ni?
av Volvo740_GLT
Hej
Lånar tråden lite
Sitter givaren i vänster eller höger backspegel

Har hört att den sitter i höger men här i tråden så nämns vänster

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]