Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lars45
Hej

har någon kommit på en smart ide för att montera extraljus på en 20016 med adaptiv farthållare?

MVH
Användarvisningsbild
av palmqvist
Led ramp under nummer plåten eller en qpax båge med sänkning sats så kan du sätta på 175mm extraljus ( qpax har även en special båge för Led ramper), hmm känner mig som en säljare för ovan nämnt märke....
av kantarell
Har själv en 2015 med adaptiv farthållare. Har alltid prioriterat bra ljus och ofta monterat tre fullstora x-traljus på mina bilar. Tycker att helljuset på Volvon är i klass med två blodpaltar och inte mycket bättre än att köra på halvljus. Jag offrade den adaptiva farthållaren och "panikbromsen" och monterade tre Xenon-konverterade NBB Alpha 70 watt. Tror inte att någon ramp kan få till samma långa och breda ljusbild som NBB-ljusen. Det som händer är att varje gång som bilen startas så kommer felmedelandet "Radarn blockerad" upp på skärmen efter någon kilometers körning, men utan ljudmarkering. Meddelandet kvitteras med en knapptryckning och dyker sedan inte upp förrän motorn startas nästa gång.

Ljusen monterades i början av hösten och för någon vecka sedan så stals dom en natt under en tjänsteresa i Dalarna så nu går jag och väntar på att få en ny uppsättning monterade igen. Jag har inte kommit på något sätt att hindra dom som vill stjäla x-traljus. I mitt fall så klipptes kablar och stag av och sedan var det väl bara att gänga loss muttrarna. Tar nog bara någon minut att stjäla alla tre ljusen.
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Vill du ha nytta av radarn, så är det nog antingen Xenonkonventering (H7) eller led ramp. Rampen kommer inte att prestera som 3 extraljus men den kommer att lyfta orginalljuset. Xenonkonventering är väl både ljusmässigt och prismässigt en ganska bra kombo. Som sagt tidigare så blir det inte som med vanliga extraljus, men en ok kompromiss.
av lars45
jag funderar på en kombo, dels ledljusramp och sen finns det extraljushållare för 5 helljus, då komme 3 över nummrplåten (där ledramp) och sen ett extraljus som kommer längre ner på varje sida om nummerplåten
av mattish
Bor du i inre norrland, eller du tycker det är häftigt med extraljus? :lol:

Att offra funktionerna med de hjälpsystem som sitter i vägen för mängder av extraljus är ganska ofattbart även för mig som gillar extraljus.
Som sagt, det är nog bara montera framför radarn och kör som du vill ha det.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Användarvisningsbild
av palmqvist
LED ramp funkar skit bra

100 m framför bilen e ljusbilden närmare 100 m bred (50 m på vardera sida om bilen)
Ca 6-700 m lång ljusbild där man verkligen ser saker längre behöver inte jag i vilket fall, hade inte offrat säkerhets system o trevliga bra o ha saker för extraljusen

Bild

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]