Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guldkorven
Har en 2016 V70 Classic - T4.

Nu när det börjar bli kallt så ska jag prova parkeringsvärmaren - timer inställt. Jag funderar på att använda den istort sett varje dag under vinterhalvåret då min bil står ute.

Min undring gäller bränsleekonomi för parkeringsvärmare.
- Kommer bilens totala förbrukning att öka markant? (jag kör ca 5 mil om dagen)
- Eller kommer den rent av att minska? (i så fall pga att motorn är varm när den börjar användas)
- Eller är förbrukningen försumbar?

Någon som har koll på detta?
av Daniel73
När det gäller diesel så drar en sådan ohyggliga mängder dom första minutrarna.
Min sörplar 2l/mil första halvmilen.
Att köra värmaren tar bara någon dl.
Så för dieselbilar är det vinst ekonomiskt, komfortmässigt samt minskat slitage.

Hur mycket en kall bensinare drar har jag inte koll på men det lär vara mer än värmaren i alla fall.
av andersuw
Guldkorven skrev:Har en 2016 V70 Classic - T4.

Nu när det börjar bli kallt så ska jag prova parkeringsvärmaren - timer inställt. Jag funderar på att använda den istort sett varje dag under vinterhalvåret då min bil står ute.

Min undring gäller bränsleekonomi för parkeringsvärmare.
- Kommer bilens totala förbrukning att öka markant? (jag kör ca 5 mil om dagen)
- Eller kommer den rent av att minska? (i så fall pga att motorn är varm när den börjar användas)
- Eller är förbrukningen försumbar?

Någon som har koll på detta?
Har haft fjärrstyrd (via telefon) parkeringsvärmare i åtta år nu och kan aldrig mer tänka mig att vara utan. Jag använder den alltid när det är tillräckligt kallt för att det skall vara meningsfullt. Jag har aldrig brytt mig om att kolla hur den totala bränsleförbrukningen förändras. Men något högre förbrukning tror jag dock du måste räkna med när värmaren används, helt enkelt därför att bilen hålls varm under något längre tid än vad som annars varit fallet. Men om man använder värmaren måttligt lång tid (jag kör den oftast bara en kvart om det inte är väldigt kallt) är det inga stora mängder bränsle det handlar om. Bensinvärmaren i min V70 T5 -02 skall dra omkring en halvliter timmen enligt de uppgifter jag sett och dieselvärmaren i min V70 D4 -15 ligger sannolikt på ungefär samma siffra. De stora fördelarna med värmaren är att kupén är ganska varm redan från start och helt varm några minuter efter att man börjat köra, att man snabbt har bra defrosterfunktion fram, att rutskrapandet bortfaller eller förenklas och att man besparar motorn en del slitage.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daniel73 skrev:När det gäller diesel så drar en sådan ohyggliga mängder dom första minutrarna.
Min sörplar 2l/mil första halvmilen.
Att köra värmaren tar bara någon dl.
Så för dieselbilar är det vinst ekonomiskt, komfortmässigt samt minskat slitage.

Hur mycket en kall bensinare drar har jag inte koll på men det lär vara mer än värmaren i alla fall.
Helt tvärs om.... En diesel behöver inte chokas och drar knappt nåt extra vid kallstart, Jag märker det knappt alls på förbrukningen om det är sommar eller smällkallt vid start. Inte ens Ebersprescher hävdar att man kan spara på att köra dieselvärmare, det är ren komfort.

Att du ser 2 l/m beror på att du åker automat, den är proggad på att tokslira i convertern första halvmilen för att snabbt värma upp automatlådan. Det suger massor med bränsle men har inget att göra om det är bensin eller diesel.

På en bensinare däremot kan man spara en hel del då den kräver fetare blandning innan den är varm.
Användarvisningsbild
av ER
Värmaren suger i sig 0.6l/timmen och går upp till 50 minuter så upp till 0.5l per tillfälle extra beroende på temperaturen om jag har fattat rätt. Kör man värmaren 2ggr maximal tid så är det 1liter extra och på 5 mil blir utslaget 0.2l/mil utöver vad motorn vill ha när man summerar vid pump senare.
Kör man 20 mil per tillfälle så blir det ju inget att gråta över upp till 0.05l/mil extra. Räknar man sen att man har extravärmaren aktiv så ytterligare 0.6/timme. Fast jag har aldrig behövt extravärmen aktiv då det som blir över räckt att värma kupén trotts isande kyla utanför.
MEN jag struntar helt i ekonomi eller inte ekonomi då det är bekvämligheten som överväger starkt och slippa skrapa rutor eller tvingas ha koppel med elektrisk värmare samt tvingas tänka på vilken sida om stolpen man parkerar med snåla längder på anslutningskablar idag som medföljer och idiotisk placering av intaget på sidan av frontspoiler så man bryter sönder i bästa fall bara anslutningskabel och inte hela fronten än bara drar ur kontakten rakt ut om intaget sitter rakt fram i gapet under nummerskylt där sida om stolpen då kvittar för kabeln räcker i båda fallena.
Är bekväm så jag ställer bara tiden jag skall åka och låter bilen själv sköta när den skall aktivera värmaren så om den vill gå 50 minuter så är det så och enda jag gör är ladda batteriet var 14:e dag vintertid/när värmaren används flitigt.
Har inga psykologiska problem med att ligga en bit över 1l/mil i snitt vintertid när värmaren används och korta körningar, vore bränsleekonomi nån faktor att bry sig om så hade jag valt ett annat fordon utan värmare driven på diesel. Denna vinter blir ju billigare än förra pga lägre pris på bränsle.
av mortimer
Att hjälpa motorn upp i arbetstemp med en parkeringsvärmare på en diesel är smart p.g.a dieselpartikelfiltret.
av jwiss
Man sparar väll runt 10 mil slitage på motorn varje gång man använder värmaren?
Då sparar man mycket pengar men inte på förbrukningen.
Min D3:a brukar dra 0,5 l/h på tomgång varm men uppemot 0,8 när motorn är kall (enligt bilens mätare).
av Daniel73
jwiss skrev:Man sparar väll runt 10 mil slitage på motorn varje gång man använder värmaren?
Min D3:a brukar dra 0,5 l/h på tomgång varm men uppemot 0,8 när motorn är kall (enligt bilens mätare).
Jag har samma siffror på min d4

Slirar växellådan fast man står stilla i N?
av jwiss
Daniel73 skrev:
jwiss skrev:Man sparar väll runt 10 mil slitage på motorn varje gång man använder värmaren?
Jag har samma siffror på min d4

Slirar växellådan fast man står stilla i N?
Jag har manuell låda.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]