Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har nyligen gått och blivit volvo ägare! :)

Så detta blir mitt första inlägg på detta forum.

Var och köpte mig en volvo s80 awd förr igår, grymt nöjd med komforten och hela paketet, väldigt imponerad då det är en 07:a!
Nu till ''problemet'' om det nu är något problem?
Jag var ute och körde lite tidigare under dagen då man inte kan låta bli att inte köra! :lol:
Men på hemvägen så började det låta konstigt vid växlingen på automatlådan, ett skrapande ljud!?
Jag stannade till, satte växelspaken i N läge och då kom ljudet igen, lika så när jag växlade P -> R -> N -> D. Ljudet håller sig endast kvar i knappt en sekund!
Jaja tänkte jag och stannade motorn, startade om bilen och körde en sväng och samma ljud kommer fortfarande vid växlingarna.
Ljudet kommer från höger framvagn, nu vågar jag inte köra bilen då jag är rädd att något ska krascha/rasa....

Så jag skulle gärna behöva hjälp från er om ni har någon aning om vad det kan vara, annars åker jag nog in till bilhandlaren imorrn eller till närmaste volvo verkstad.

Tacksam för svar
Mvh en orolig volvo ägare :cry:
AWDvolvo skrev:Hej jag har nyligen gått och blivit volvo ägare! :)

Så detta blir mitt första inlägg på detta forum.

Var och köpte mig en volvo s80 awd förr igår, grymt nöjd med komforten och hela paketet, väldigt imponerad då det är en 07:a!
Nu till ''problemet'' om det nu är något problem?
Jag var ute och körde lite tidigare under dagen då man inte kan låta bli att inte köra! :lol:
Men på hemvägen så började det låta konstigt vid växlingen på automatlådan, ett skrapande ljud!?
Jag stannade till, satte växelspaken i N läge och då kom ljudet igen, lika så när jag växlade P -> R -> N -> D. Ljudet håller sig endast kvar i knappt en sekund!
Jaja tänkte jag och stannade motorn, startade om bilen och körde en sväng och samma ljud kommer fortfarande vid växlingarna.
Ljudet kommer från höger framvagn, nu vågar jag inte köra bilen då jag är rädd att något ska krascha/rasa....

Så jag skulle gärna behöva hjälp från er om ni har någon aning om vad det kan vara, annars åker jag nog in till bilhandlaren imorrn eller till närmaste volvo verkstad.

Tacksam för svar
Mvh en orolig volvo ägare :cry:
Så ska det så klart inte låta, åk omgående till en Volvoverkstad får de lyssna, titta på det.
Svårt att somna när man ligger och tänker på vad det kan vara!? ??:-/
Så jag åkte en rundtur mitt i natten så här dags hehe, ljudet kommer endast vid växling av spaken P->R->N->D och vid ettans och tvåans växel.... ?:-/

Så jag undrar om någon på forumet vet någon bra volvo verkstad i stockholmsområdet, som är bra?

Tacksam för fler svar på vad det kan vara och angående en bra verkstad i Stockholm!
Nu kan jag pusta ut efter att ha vart inne hos en bilia verkstad!
Grymt bra bemötande och kunnig personal!

Det var inget snack, mekanikern tog nycklarna och satte sig i bilen, testade och lägga växelspaken i alla lägen.
''Var det bara det''? sade han och skrattade lite! Utan att ens ha öppnat motorhuven visste han att det var en länk till motor staget, så han öppnade motorhuven och ruckade lite på länken/motorfästet.
''Jaha då är det bara att byta det och du kan köra hur mycket du vill innan den är bytt'' sade han också!

Så på fredag morgon ska jag lämna in den! Känns skönt att veta att han också haft en likadan bil och att jag kan fortsätta köra bilen utan problem tills dess! :lol:

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]