Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
Jag har lagt en reservation på en V70II D4 181hk/4cyl aut som rullat 3000 mil.
Alla siffror talar för skövde dieseln men ganska ny motor kanske det finns barnsjukdomar eller annat som spökar med denna nyare konstruktion i jämförelse med den mer beprövade 5cyl 163 hk dieseln.

Min upplevlese efter provkörning var att 181hk diesen gick tystare och rappare.

Vilka erfarenheter finns om detta.
Användarvisningsbild
av apersson850
Barnsjukdomarna finns det bara ett sätt att leta reda på: Köp och kör. En del köpare har förstås hunnit en bra bit nu med sina fyrcylindriga redan. Men om det är något generalfel så brukar det inte visa sig förrän ett större antal har rullat ett tag.

För övrigt har de femcylindriga inte precis visat sig vara odödliga heller.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Volvovovvevilla skrev:Jag har lagt en reservation på en V70II D4 181hk/4cyl aut som rullat 3000 mil.
Alla siffror talar för skövde dieseln men ganska ny motor kanske det finns barnsjukdomar eller annat som spökar med denna nyare konstruktion i jämförelse med den mer beprövade 5cyl 163 hk dieseln.

Hur menar du nu? Både 4 och 5 cyl motorerna (I5D tror jag den heter) tillverkas i Skövde, båda har numera 181 hk. Några barnsjukdomar behöver du nog inte vara rädd för då den 4 cyl har funnits ett bra tag nu och bör ha hunnit gått många tusentals mil.
av Alexas
Volvovovvevilla skrev:Jag har lagt en reservation på en V70II D4 181hk/4cyl aut som rullat 3000 mil.

Jag har den gamla D4 med 163 hk och 5-cyl dock i en XC70. Jag tycker motorn känns bra men den nya D4an på 181 hk känns ännu bättre så har du möjlighet att ta en sådan så gör det! Den nya är både tystare och rappare som du säger. Barnsjukdomar har jag hört om kring den 8-växlade automatlådan. Vet inte vilket år de började monteras men har hört att det ibland uppstår problem med växlingarna. Har inte hört något om den nya VEA-motorn.
Användarvisningsbild
av Volvovovvevilla
Krollspell skrev:

Hur menar du nu? Både 4 och 5 cyl motorerna (I5D tror jag den heter) tillverkas i Skövde, båda har numera 181 hk. Några barnsjukdomar behöver du nog inte vara rädd för då den 4 cyl har funnits ett bra tag nu och bör ha hunnit gått många tusentals mil.
Menar den 4cyl 181hk vea motorn som funnits sen 2014. Något förvirrande då 5cyl 181hk sitter i V70 D4 AWD, V70 senaste gen heter classic numera.

Apropå Geartronic 8växlade automat, vem tillverkar dessa. Såg att det var AISIN, andra märken som delar samma växellåda? Den heter 8-speed Aisin TG-81SC

Så googlade jag vidare https://en.wikipedia.org/wiki/AWF8F35
Användarvisningsbild
av Krollspell
Volvovovvevilla skrev:
Krollspell skrev:

Menar den 4cyl 181hk vea motorn som funnits sen 2014. Något förvirrande då 5cyl 181hk sitter i V70 D4 AWD, V70 senaste gen heter classic numera.

Apropå Geartronic 8växlade automat, vem tillverkar dessa. Såg att det var AISIN, andra märken som delar samma växellåda? Den heter 8-speed Aisin TG-81SC

Så googlade jag vidare https://en.wikipedia.org/wiki/AWF8F35

Ja Volvo kör vidare med Aisin, för övrigt är både den 6 vx och 8 vx av samma konventionella typ av låda, men med 2 steg till inlagt. Jag tror att Aisin finns i en del Toyota och Mazda utan att vara helt säker. Mercedes gör sina lådor själv och BMW köper sina från tyska ZF.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Tror Lexus hade "första tjing" på den 8-stegade innan Volvo fick den.
av Jäverhammar
Alexas skrev:

Jag har den gamla D4 med 163 hk och 5-cyl dock i en XC70. Jag tycker motorn känns bra men den nya D4an på 181 hk känns ännu bättre så har du möjlighet att ta en sådan så gör det! Den nya är både tystare och rappare som du säger. Barnsjukdomar har jag hört om kring den 8-växlade automatlådan. Vet inte vilket år de började monteras men har hört att det ibland uppstår problem med växlingarna. Har inte hört något om den nya VEA-motorn.
Tycker inte att VEA 181hk känns rappare än gamla D4 181hk. Lite olika karaktär men inte rappare.
Jämfört med D4 163hk så känns bägge med 181hk betydligt trevligare att köra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Alexas skrev:Jag har den gamla D4 med 163 hk och 5-cyl dock i en XC70.
Den D5 motorn är ju på 230 hk 470 Nm, Sen har man stryp bort 67 hk :-O) elektroniskt. Klart det inte känns rappt på högvarv när strypkopplet läggs på.

Nya VEA motorn är ju mindre och man har gjort den lika svag över hela registret istället så man behöver inte uppleva att man kör in i en vägg när strypkopplet läggs på. Då känns det piggare.
av pumpnasare
Hej
Min har gått 5100mil nu och inga problem ännu, körde Timrå-Göteborg T-R i veckan och den ligger marginellt under 0,5l/milen

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]