Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 2013xc70
På service, tapper av motorolje, tar vekk oljefilter. Mekanikeren skal flushe automatgearet. Glemmer å fylle motorolje. Motoren går på tomgang mens gearet flushes, muligens 2x2 minuter. Har motoren tatt skade? Bilen xc70. Km 50000km.
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
av Alexas
Så bilen har gått på tomgång utan motorolja i 4 minuter. Oj, jag hade då inte varit glad på den mekanikern! Auktoriserad verkstad?

Huruvida motorn tagit direkt skada eller inte är jättesvårt att svara på men den mår ju definitivt inte bra av det.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
Alexas skrev:Så bilen har gått på tomgång utan motorolja i 4 minuter. Oj, jag hade då inte varit glad på den mekanikern! Auktoriserad verkstad?

Huruvida motorn tagit direkt skada eller inte är jättesvårt att svara på men den mår ju definitivt inte bra av det.
Ja. Merkeverksted. Motoren fungerer som før, men hva med langtids skader!
Användarvisningsbild
av börne
Ok... den fungerar som den ska nu, men jag hade blivit skogstokig :evil:

Säkert svårt att kräva ny motor om den fungerar som den ska nu. Men skulle i alla fall krävt att vid minsta krångel i framtiden ska dom stå för allt!!
av Alexas
Bilägaren i fråga fick alltså motorn utbytt gratis efter att ha kört motorn utan olja. Jag undrar om inte jag hade ställt samma krav faktiskt. 4 minuter är lång tid för en motor utan olja och de kan inte garantera att det inte skett onormalt slitage på den under den tiden = byte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är stor skillnad på 4 mil under belastning och 4 minuter på tomgång, så det blir tufft att vinna i domstol tror jag.

Men detta är enligt mig ytterligare ett bevis på att Volvo fullständigt har hål i huvudet när man plockar bort oljetrycks-givare och temperatur-mätarna för att spara några kr per bil.

Det är ju lika viktigt att det larmar om man har glömt bältet som att man har 0.0 i oljetyck i motorn enligt mig.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Visst finns det väl både nivå och tryckgivare för oljan?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Visst finns det väl både nivå och tryckgivare för oljan?
Det finns väl ingen förare som kör omkring i 4 mil om det larmar om att motorn är tom på olja och man har 0.0 i oljetryck. Då borde den föraren definitivt inte få en ny motor gratis som i artikeln.
CarMan skrev:
VolvoB20 skrev:......Men hallå, det finns väl en oljetrycksgivare också, det har det ju funnits sedan förra seklets början.

Och om oljetrycket blir för lågt för att mekanikern glömt fylla på olja så ska väl motordatorn reagera på lågt oljetryck och tända hela instumentpanelen (även om man tagit bort själva oljetryckslampan) som en julgran ......
Nej det finns ingan varning alls ! (jag har provat)
Användarvisningsbild
av MartinS
Fan va sjukt...

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]