Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 -14 med High Performance, 7-tumsskärmen men ingen touch och ingen internetknapp.

Blev sugen på att skaffa navigation men vad måste jag byta till då? Jag behöver egentligen inte touchskärm och är inte så jätteintresserad av att köra appar osv i bilen.

Nån som kan bringa klarhet i begreppen? Eftersom Volvo har kallat grejerna för Sensus, Sensus Connect och Sensus Connect Touch så är det inte direkt lättgooglat.
Mig veterligt går det inte längre att lägga till "den gamla" navigationslösningen RTI till bilar som inte har det från början.
Det du är hänvisad till att installera lär vara Sensus Connected Touch, vilken kan kompletteras med navigation. Apparna får du på köpet, vare sig du vill eller ej. Billigt är det nog inte.
Precis som apersson skriver så är det CT som gäller. Och då kan du välja CT med iGO gps eller inte. Detta gäller bilar tillverkade före v. 20 2014. Vad som gäller efter vet jag inte.

Jag hade personligen aldrig lagt de pengarna på att få en GPS från Volvo. Du kan köpa en lös för en femtedel av priset med livstids kartuppdateringar och annat roligt eller en app i telefonen för en tjugondel av priset som är bättre än volvos gps :D Men det visste du säkert redan.

Visserliggen får man hela paketet med CT men jag tycker fortfarande inte att det är värt 15 000 kr.

Bild
Finessen med navigation i bilen, jämfört med appar och sånt, är förstås integrationen.
Jag har mer än 15 olika separata navigatorer/navigationsappar, men använder dem aldrig i min egen bil. Där kör jag med RTI, just för att den är alltid där, ska inte ha några laddsladdar, håller truten när telefonen ringer, dämpar radion när den vill prata, har bra röstkommandofunktion, bra TMC och manövreras för övrigt med bilens knappar och reglade.
Den hittar dit jag ska också, även om vi inte alltid är överens om vilken väg som är bäst. Men den kan visas i förväg, så tycker jag att jag vet bättre kan jag lätt påverka rutten.
apersson850 skrev:Finessen med navigation i bilen, jämfört med appar och sånt, är förstås integrationen.
Jag har mer än 15 olika separata navigatorer/navigationsappar, men använder dem aldrig i min egen bil. Där kör jag med RTI, just för att den är alltid där, ska inte ha några laddsladdar, håller truten när telefonen ringer, dämpar radion när den vill prata, har bra röstkommandofunktion, bra TMC och manövreras för övrigt med bilens knappar och reglade.
Den hittar dit jag ska också, även om vi inte alltid är överens om vilken väg som är bäst. Men den kan visas i förväg, så tycker jag att jag vet bättre kan jag lätt påverka rutten.
Visst är det integrationen man vill åt. Men att betala 15 000 för att ibland slippa en sladd i bilen, det går inte att motivera för min plånbok illafall :D Jag har Live Traffic HD, livstids kartuppdateringar i 3D och ett mycket snyggare gränssnitt än volvo och har betalat 400 kr.
Tack för alla svar. Det låter ju helt vansinnigt. Om första ägaren på min bil hade köpt RTI hade jag haft navigation, nu kan man alltså inte köpa till det?

Dumheter från Volvo, som nån sa längre upp så är ju 15000 kr groteskt mycket om man bara är ute efter navigation. För mig är surf och appar i bilen värt 0 kr och jag skulle gärna välja bort det, men integrerad navigation vore mycket snyggare.
15 lax e mycke deg..för mycket för de flesta,antar jag..
håller med aperson om integrerad navigation.
har man en gång fått uppleva fördelarna med den,
mot en "lös" navigation,så har iaf jag svårt att vara utan det.

nuvarande bil valdes med kravet på rti och automatlåda,samt bränslevärmare..(med fjärrstyrning)
"det ska va gott att leva" :lol:
pommesfrittlund skrev:15 lax e mycke deg..för mycket för de flesta,antar jag..
håller med aperson om integrerad navigation.
har man en gång fått uppleva fördelarna med den,
mot en "lös" navigation,så har iaf jag svårt att vara utan det.

nuvarande bil valdes med kravet på rti och automatlåda,samt bränslevärmare..(med fjärrstyrning)
"det ska va gott att leva" :lol:
Visst är det så :D vänjer man sig vid en bekvämlighetssak är det svårt att vara utan sen.

Det här med VOC är en dröm! Jag förstår inte hur man kunnat klara sig utan i så många år!

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]