Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av minus
Hej,
Hade precis kontakt med en kille som arbetar på Polestar och ställde frågan om det kommer någon uppgradering till T4 VEA.
Svaret var att man håller på att utveckla detta och lanseringen är satt till V17 2016. Kul att få bekräftat att det kommer men oj vilken lång väntan det blir:)
Personen jag pratade med ville inte alls uttala sig om vad effekten kan tänkas bli... någon här som vågar gissa?

Mvh Niklas
av III
Att döma av polestars senaste trend så till den blygsamma kostnaden av tio tusen så får man tre fyra hk till. Kanske var elakt men räkna med rätt blygsamma effektskillnader. Trenden har ju varit det med deras senaste släpp.
Skulle tro runt 205hk
Den får ju inte konkurrera med t5...
Användarvisningsbild
av V9097
minus skrev:Hej,
Hade precis kontakt med en kille som arbetar på Polestar och ställde frågan om det kommer någon uppgradering till T4 VEA.
Svaret var att man håller på att utveckla detta och lanseringen är satt till V17 2016. Kul att få bekräftat att det kommer men oj vilken lång väntan det blir:)
Personen jag pratade med ville inte alls uttala sig om vad effekten kan tänkas bli... någon här som vågar gissa?

Mvh Niklas

Med tanke på att D3 VEA med 6-stegad aut ger 320Nm och D3 med 8-stegs aut i XC60 ger 350Nm gissar jag att den 6-stegade automaten inte vill ha mer än 320Nm på ingående axel.

Min gissning är att T4 VEA polestar kommer att ge 200hk/320Nm (upp från 190hk/300Nm). Men som sagt, bara en gissning
av perhall
Mindre än 15 hk har de väl aldrig sålt in? Jo, D5 230 mot 220... hm.... tycker 15 borde va minimum...
Om du längar redan efter att få 10 hk borde du kanske köpa en snabbare bil... för särskilt snabb blir den ju inte...
PH
Den lilla skillnaden på min bil, som alltså är, och har så varit sedan jag köpte den, en D5 230/470, jämfört med en standard D5 215/440, den märker man inte när man kör på vanligt sätt. Det vill ju till att ha pelle i botten för att det ska märkas något, men då får man sitta mer eller mindre med stoppuret i handen för att hitta skillnader.
Däremot tycker jag att Polestarversionen har lättare för att hitta ner till indikerad förbrukning runt (även lite under) 6 l/100 km vid landsvägskörning under 100 km/h än vad standardversionen har. Detta har bekräftats av de som installerat Polestar efter en tids körning med D5 standard också.
Jag har en kollega som haft en identisk bil som min, fast utan Polestar, så vi har kunnat jämföra.
Möjligen har lådan lite annorlunda växlingstaktik också, fast det är jag inte riktigt säker på. För att få ut fullt flås av Polestar känns det som att det fungerar bäst med läge S i alla fall. Eller är det så att det bara känns så.
Märkte stor skillnad på Min D4 AWD då den gick från 181/420 -> 220/440 växellådan funkar betydligt bättre
Fick min T4 VEA polestaroptimerad igår. nu kör jag iockförsig V40 CC T4 AWD 2016 men det blev rätt stor skillnad framför allt mellan 2500 - 4500 varv där man får tydligare turbo kick.

Min bil har 8-vxl automat så det ligger hel rätt i växlingarna och tydlig skillnad i hela körupplevelsen om man inte verkligen siktar på att köra lugnt. Blev mycket busigare karaktär och mer körglädje när man utmanar.

Prestandan gick från 190 hk och 320 nm till 205 hk och 380 nm

Tycker det faktiskt var väl värt det !

Länk: https://www.polestar.com/se/product/v40 ... atic-2016/
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]